maandag 26 september 2022

Metersporige bakwagen

 De bakwagen van de Steiermarkische Landesbahn, ooit uitgebracht door Fleischmann Magic Train in 1:45, heeft bruikbare proporties. Ik had het vage plan om de twee 0e-assen te vervangen door 0m-versies, eenvoudig de scheenplaten 6mm verder uit elkaar zetten, en daarmee met weinig werk te kunnen beschikken over een derde bakwagen. Nog eens goed kijkend vind ik twee asjes nogal iel ogen onder deze forse bak.

Daarom krijgt hij twee draaistellen. De lengte van de goederenwagen is ongeveer gelijk aan de (gesloten) NZH-smalspoorgoederenwagens CY 1-4 van het Waterlandse net, en daarom krijgt de open wagen dezelfde draaistellen.

Daarmee wordt ook gelijk de aslast gehalveerd, wat geen kwaad kan wanneer je met zwaarbeladen goederenwagens over tramspoor rijdt.  

Dit was de goederenwagen voor de verbouwing:

 
En hier staat hij al op zijn polystyreen-draaistellen, gemaakt naar tekeningen in het boek van Smit, en foto's van Sven v.d.H.:

De eigendomskenmerken van de Steiermärkische Ländesbahn zijn verwijderd, maar verder behoudt de wagen zijn opschriften, inclusief het wagennummer 208. Enkele oudere medewerkers van het Waanse trambedrijf gaven de wagen al gauw de bijnaam De Luxemburger. 

Z'n oorspronkelijke Magic Train-koppelingen, een soort uitvergrote spoor N-koppeling, zijn verruild voor de bekerkoppelingen die gangbaar zijn bij de trams van het Eiland Waan. 

De wagen is geweathered door een wassing met een modderig verfje, Pactra A53E.


dinsdag 30 augustus 2022

Flexity-vierasser te Schragenhave (fictief)

Na de proefritten op het kaarsrechte werkplaatsspoor gaan we eens kijken of de tram eigenlijk wel binnen het profiel van Schragenhave past. Botsen de neuzen niet tegen bovenleidingmasten? Schampt de wagenbak de viaductingang niet?

Zo te zien kan de tram zonder meer in dienst worden genomen.

zaterdag 6 augustus 2022

Een gele blauwe tram

De stand van zaken.

De uitsparingen in de dakrand, waar de duimwieltjes zaten voor het openen van de deuren van de speelgoedtram, zijn opgevuld. De deuren blijven dicht, dus dat hele draaimechanisme is verwijderd. De dakrand loopt hier nog niet niet helemaal recht, maar dat is inmiddels aangepakt.

De pantograaf ziet er nu beter uit.

Verder is de vensterband antracietgrijs geworden, en het rood zo goed mogelijk weggepoetst en een laagje wit eroverheen.

Flexity 4x (fictief) in schaal 0


Op de plaats van de pantograaf zijn de dakopbouwen vervangen door een vlakke messingplaat. Onder de overgebleven dakdelen heb ik ook zulke platen geplakt, voor een gelijke gewichtsverdeling.
De wagenbak moet nog een volgende laag verf krijgen, maar het dak toont al de uiteindelijke blauwe kleur. Vooralsnog wordt de wagen ingericht voor reizigersvervoer. De door @Pauldg gesuggereerde uitvoering als werkwagen komt wellicht over een tijdje alsnog. Voorlopig kan de NZH A1001 het wel alleen af.

Ook had ik het hoogst geavanceerde onderstel nog niet laten zien. Het zwarte blokje met vier stripjes eraan is een connector. Daar zit nu een rechtstreekse verbinding van wielen naar motoren op, maar daar komt de decoder voor in de plaats.
De trucks (draaistellen) in witmetaal zijn afkomstig van een Britse tender. Ze zijn nogal breed voor tramdraaistellen, maar hebben een acceptabele radstand, niet al te grote wielen, en ze zijn lekker zwaar. Wellicht krijgen ze (later...) nog andere zijkanten, maar voorlopig laat ik het even zo. Met de Ali-motortjes rijden ze heerlijk soepel.

De rode dubbelpolige schakelaar is voor de omschakeling tussen tweerail- en bovenleiding("drierail")-bedrijf.

In het linkerfront is nog net een van de vier LEDs te zien die daar zitten. De wagen krijgt aan beide zijden dubbele front- en sluitseinen. In de rechtercabine is die bedrading al verdwenen onder het oorspronkelijke interieur. Zo wordt de linkercabine ook.

Flexity 4x (fictief) in schaal 0

 Als de tweede laag geel erop zit, wordt het tijd voor de opschriften. Ik ben nog aan het denken over een passend fictief nummer voor deze wagen, die gaat dienstdoen in Schragenhave, temidden van historische Blauwe en crème-gele trams. Wordt dit de NZH A801? HTM 1401? Of HTM 2600 (2x 1300)? Suggesties kunt u richten aan de directie van de Schragenhaafse Tramwegmaatschappij!

vrijdag 29 juli 2022

In grote lijnen

 Tussen de twee Flexity-kopdelen komt nog een sectie om de wagenbak op lengte te brengen. Van de Dicky-Toys-middenbak, met in de zijwanden twee vensters tussen twee dubbele deuren, wordt de helft gebruikt.

De truckstand is nu een centimeter langer dan die van de PCC's. Achteraf gezien had die centimeter nog gewonnen kunnen worden door de raamstijl tussen het tweede en derde venster net zo smal te maken als de andere. Wel had dat afbreuk gedaan aan de stabiliteit van de wagenbak. 

Ruwe vorm van de vierasser

Op de foto zijn de ventilatieraampjes dichtgemaakt. Bij nader inzien zijn die toch weer open gelaten. 

De plaatsing van de pantograaf, zelf ook nog in aanbouw, is provisorisch. 

De kleurstelling van de wagen wordt zeker niet wit/rood. In dit stadium gaan de gedachten uit naar het kleurenschema dat de Thüringerwaldbahn toepaste op de enkelgelede KTD4-vierassers van Tatra: helgeel met helderblauw. Een pseudohistorische kleur voor Schragenhave, HTM-crème gecombineerd met NZH-blauw, lijkt me niet passend voor zo'n moderne wagen. Hoewel...

De kleuren van Thüringerwaldbahn 309. (Foto: www.tram-bilder.de)


donderdag 28 juli 2022

Het dak eraf

 De Dicky-modellen hebben een vrij hoge rand tussen dak en vensters. Bij de dubbelgelede uitvoering valt dat minder op, maar een veel kortere vierasser zou visueel een erg hoog trammetje worden.

Boven de vensters wordt dus een strook weggezaagd. Links de verlaagde versie, rechts het origineel:





vrijdag 22 juli 2022

Een vierassige Flexity?

 Tien jaar geleden vertelde ik hier hoe een dubbelgelede Flexity, een speelgoedmodel van Dicky Toys (ja, Dicky) gereed werd gemaakt voor het trambedrijf van Waan.

Op de foto zijn twee van zulke trams te zien. De eerste is dus een moderne, dubbelgelede Waanse meterspoortram geworden. Met de tweede ben ik tien jaar later een andere weg ingeslagen.


In een grijs verleden kwam ik tot de conclusie dat mijn voorkeur bij de trams vooral uitgaat naar vierassers. Op het eiland Waan heb ik die voorliefde ruimschoots kunnen uitleven, maar op mijn andere modeltrambaan, het normaalsporige Schragenhave, waren zulke draaisteltrams afwezig.

Tweeassers van HTM en NZH, en de zesassige A619/A620, reden er tot grote tevredenheid rond. Op het remiseterrein stond een enkel vierassig rijtuig van de Gooische Stoomtram, maar dat was het dan wel wat de vierassers betrof. 

Met de NZH A508, een kleine Boedapester, verscheen dan eindelijk de eerste vierassige motorwagen op mijn normaalsporige tramlijn in 1:45. Tot grote tevredenheid van de tramdirectie, dat spreekt vanzelf. 

In het kader van de opruimactie 'gebruiken, of wegdoen' viel mijn blik op de tweede Dicky-Flexity. Zou daar een normaalsporige vierasser van te maken zijn? Per slot van rekening hebben gemoderniseerde Tatra T3'en, en de vierassers van PragoImEx, soortgelijke afmetingen. Doen!

Geen exact voorbeeld dus, maar wel ter inspiratie: zo ziet de VarioLF van PragoImEx eruit:

VarioLF in Most (foto: pragoimex.cz)


donderdag 19 mei 2022

Kleine Boedapester in dienst gesteld

De NZH-vierasser A508 is af. Na inbouw van de decoder en het instellen van alle CVs is de tram klaar om op het Spoornulweekeinde een aandeel te hebben in de tramdienst op de module Schragenhave. 

Na de proefrit, hieronder te zien, is de tram nog voorzien van (vooralsnog niet-functionele) Ohio Brass-koppelingen, lichtblauwe biezen onder de vensters, en opschriften.