Rollend materieel

Overzicht van de trams op het eiland Waan.

A: Motorrijtuigen
B: Aanhangrijtuigen
C: Goederenwagens
H: Dienstvoertuigen





Nummervoorbeeldmateriaalopmerkingen ana/dig
A3MER 1, 2 en 3 - Vierasser met open balkonsTwee Bachmann-tweeassers verenigd. Aanvankelijk voorzien van een pantograaf, model NZH-smalspoor-Boedapester; die zijn inmiddels vervangen door twee verticale Hopkinson-sleepbeugels, zoals nog altijd in dienst bij de Snaefell Mountain Railway, en in de eerste jaren ook, zonder succes, bij de MER.
De oor­spron­ke­lij­ke 3 is bij een brand ver­lo­ren gegaan; de 1 en de 2 (uit 1893!) zijn nog in dienst
Lenz Silver+
A4 Haarlem E.N.E.T. 1-12 Bachmann tweeasser, met sleepbeugel.
(Foto: Len de Vries)
Tams G-32
A5-Bachmann tweeasser, met schaarbeugel met Stemman-sleepstuk. Ge-europeaniseerd met baanschuivers, geribde stootbalken. 
ESU Lok-Pilot 4.0
A13 Open vierassig motorrijtuig, Open Saloon 13 Karton-bouwplaat van Elro Kits. Aandrijving met delen van US dieselloc en Bühlermotor.
Voorzien van Fischer zwikbeugeltje, zoals op toegepast op Britse dubbeldekkers (Leeds, Aberdeen, o.a.)
Tams G-32
A14 Open vierassig motorrijtuig, Open Crossbench 14 Plasticard, met balkonschermen ex Bachmann en aandrijving ex Roco BR 216.
Voorzien van Fischer zwikbeugeltje.
Tams G-32
A22 Motorwagen Voorbeeld: MER-vierasser 'winter saloon'. Zelfbouw, op basis van transparant acrylaatplaat. Motordraaistel: binnenwerk van Fleischmann's O&K-lokje, met Addie-0m-wielstellen. Wagens van dit type rijden het overgrote deel van de diensten op de MER. Met hun karakteristieke brede wagenbak maken ze een onmisbaar deel uit van het totaalbeeld van dit bedrijf. Het model is voorzien van een pantograaf van het Belgische Buurttram-standaardtype (naar boven breed uitlopende bovenschaar plus zwikstuk). Voltooid juni 2008.


Foto: Ivor Kelly
Tams G-32
H23 Vierassige elok. MER 23
Zelfbouw plasticard, met twee Black Beetle-draaistellen.

Elke trambaan moet minstens één elok hebben!

Lenz Silver+
A34 Schöneiche 34 Gebouwd uit bristolkarton, op het onderstel van een Amerikaanse dieselloc met naar 22½ mm omgespoorde assen. Schaal 1:45. 


Naar het voorbeeld van motorrijtuig 34 van de interlokale lijn Schöneiche - Friedrichshagen.


A36 HTM-ombouwer 36 Zelfbouw, karton. In 2015 omgespoord naar 32mm en vertrokken naar Schragenhave


Het oudste modelvoertuig (1980). Het heeft vele gedaanteverwisselingen gekend: spoorwijdten 16,5, 32 en 22,5mm; imitatie-bekerkoppeling, 7mmNG chopper-koppeling, Kadee #26, en nu functionele bekerkoppeling. Aandrijving eerst verbouwd Lima-onderstel, nu messingchassis met grote 12V-motor. De eerste tram die op proef werd uitgerust met een Lenz-DCC-decoder. Gerenoveerd 2011. Terugverbouwd tot normaalsporige HTM 36 (2015).
DCC Lenz Silver +
A204 Combino Voorbeeld: Nordhausen Duo Combino. Zelfbouw, acrylglas, polystyreen. Aandrijving: Utz. Gebouwd in 2009. Driedelige smalspoorcombino naar het voorbeeld van de 201-203 zoals ingezet in en om Nordhausen. Om het eiland Waan een actueel tintje te geven.
Lenz Standard+ V1
A205 Genève Flexity 4 Dicky Toys plasticmodel met zelfgebouwde aandrijving, en Brusselse éénbeenpanto (nog niet op deze foto). Driedelige smalspoor-Flexity naar het voorbeeld van de (langere) Geneefse Cityrunners.




Foto: Yann Forget/Wikimedia Commons CC-BY-SA
Lenz Silver
A251 HTM-250'er Zelfbouw, plastikard. Motor: Fleischmann's Zwarte Anna!

In 2016 omgespoord naar 32mm en vertrokken naar Schragenhave.
TAMS G-32
A1003 PCC Corgi-model (1:50, maar vooruit); spuitgietmetaal, eerst op twee Black Beetle-trucks, later met een sterkere Roco-motor op een eigenbouw-onderstel. Zelfbouwpantograaf (ook 1/50) uit nz-staaf. Historisch precedent: In 1971 ontwierp de MER vier tweerichtings-PCC's die nooit zijn gebouwd. Dat waren overigens traditionele trams die alleen uiterlijk iets van een PCC weghadden.
Tams G-32
A1010 Motorwagen Voorbeeld: Aachen ASEAG 1010. Bristolkarton, schaal 1:45. Draaistellen van Black Beetle, afkomstig van de A1003 (zie hierboven). De MER nam een zestal Duewag-Grossraumwagens over van het opgeheven trambedrijf van Aachen. Van vijf trams werden onderdelen naar het Isle of Man verscheept voor renovatie van de SMR-vloot; de zesde wagen, 1010, kwam intact naar het eiland maar is uiteindelijk gesloopt. Op het Eiland Waan is de wagen blijven bestaan, en zelfs opgeknapt voor de reizigersdienst. ESU Lokpi. 4.0
A1052 Electr. loc. Eigenbouw uit plasticard, op Bachmann-onderstel. Voorbeeld: De "Dwerg" van de NZH. Fictief verhaal: na bij Zandvoort te zijn verongelukt in 1949 is de loc niet gesloopt, maar opgekocht door de Waanse tram. Die knapte de loc op, en restaureerde hem ter ere van 100 jaar electrische tram.
 
4 Benzo-electr. loc. Eigenbouw uit karton, naar het voorbeeld van OSM/NBM 4.
 
H7 Dienstwagen Vierassige kolentram naar het voorbeeld van Snaefell Mountain Railway No. 7, bijgenaamd "Maria" Voltooid november 2007.
DCC Lenz Silver +
B11 Aanhangrijtuig Vierassig half-gesloten aanhangrijtuig, verwijzend naar de kabeltram van Douglas, IoM. Gebaseerd op een (tweeassige) San Francisco-kabeltram, aan Waan geschonken door de Winchester Model Railway Club. Gebouwd uit een Testor-kit. 


B13 Aanhangrijtuig Vierassig gesloten aanhangrijtuig naar voorbeeld van NZH BY13. Van messing; gebouwd uit een incomplete Nulpunt-etsplaat. Fictie: de NZH droeg dit rijtuig in 1956 over aan het Waanse trambedrijf.
 
B49 Aanhangrijtuig Vierassig open aanhangrijtuig geënt op MER 49-53. Op basis van witmetalen Wrightlines-bouwkit. Milnes draaistellen. De ontspoorgevoelige finescale S Gauge wielen zijn inmiddels (2006) vervangen door Slaters 0n3-wielen waarvan de back-to-backmaat iets is vergroot.
 
B51 Aanhangrijtuig Vierassig open aanhangrijtuig uit de serie MER 49-53. Een kartonnen bouwplaat van Elro Models, met modificaties. Bijna geheel uit karton gemaakt, maar met kunststof frontvensters, messing treeplankbeugels en bekerkoppelingen, en kunststof draaistellen. Voltooid maart 2011. Draaistellen met 3D-geprinte wielen.
In 2023 voorzien van treeplanken uit fosforbronsplaat.
 
B58 Aanhangrijtuig Vierassig gesloten aanhangrijtuig, voorbeeld: MER Saloon 58. Zelfbouw, karton. Draaistellen: Brill 27Cx, uit styreenplaat. Afgeveerd! Heeft ook een tijdje B57 geheten. De MER heeft twee van deze rijtuigen: 57 en 58.
 
B59 Aanhangrijtuig Tweeassig gesloten aanhangrijtuig: voorbeeld is de tweeasser 34 van het Black Country Museum. Gebouwd uit een kartonbouwplaat van Alphagraphix. De MER had maar één tweeasser, het koninklijke rijtuig 59. Wegens de beroerde rijeigenschappen werd het al spoedig op twee draaistellen gezet. In die vorm bestaat het nog steeds. De B59 is het rijtuig met de grootste radstand, en vormde een combinatie met de A251 die dezelfde radstand heeft. Het tramstel kon nog net door de krapste bogen van Eiland Waan, versie 1.
 
B63 Aanhangrijtuig Vierassig gesloten aanhangrijtuig: geen voorbeeld. Gebouwd uit drie Gnomy-wagentjes. Draaistellen: messing, Brill 27Cx zelfgebouwd. Het hoogstgenummerde rijtuig van de MER is 62.
 
G1 Gesloten twee-assige goederenwagen Fleischmann Magic Train paardenwagen, omgespoord en ingekort. Het nummer, G1, is pure fantasie. Het zou C1 moeten zijn, maar de G is een restant van het oorspronkelijke opschrift.

 Bij de MER rijdt tenminste één zo'n gesloten goederenwagen in het rood. 
 
G8 Bakwagen Tweeassige open goederenwagen. Voorbeeld: MER 8. Gebouwd: versmalde en ingekorte versie van LMS-open van Slaters

 
c21 Bakwagen Open goederenwagen, vierassig. Voorbeeld: MER 21, 'Dreadnought'. Gebouwd (2007): houten wagenbak op messing frame en aangepaste Wrightlines-draaistellen.

Deze wagens werden gebruikt voor het vervoer van stenen uit de groeve Dhoon Quarry.
 
C Ketelwagen Wagen voor het illegaal vervoer van sterke drank. Gebaseerd op een Smallbrook Gn15-bouwkit, omgespoord naar 22,5mm en voorzien van bekerkoppelingen.  


 
C208 Bakwagen Magic-Train-bakwagen. De twee 0e-assen zijn vervangen door twee draaistellen naar het voorbeeld van de NZH BY-rijtuigen.
De bakwagen behield zijn Steiermärkische nummer 208 en draagt de bijnaam Luxemburger.

 
geen nr. Lorrie. Wieltjes van Oostduitse h0-tram; bodem is plaatje messing, bekleed met hout. Voor de dienst Weg & Werken
 
H3 Ladderwagen Gebouwd naar het voorbeeld van MER Tower Wagon nr. 3, van hout. Wielen zijn 0n3-wielen op langere assen, in eenvoudige messing aspotten. Voor de dienst Weg & Werken. De originele Tower Wagons zijn alledrie gesloopt. Model voltooid: juli 2007.
 
-.-

Geen opmerkingen:

Een reactie posten