Sporenplan Waan

Schaal 1:45 - spoorwijdte 22,5mm - smalspoor naar het voorbeeld van de Manx Electric Railway

Het Eiland Waan, versie 2, is vooral gebouwd als foto-achtergrond voor het trammaterieel dat werkloos was geworden na de afbraak van Waan, versie 1. Toch zijn er wel wat rij-mogelijkheden.

Een pendeltram kan met Lenz ABC automatisch heen en weer rijden tussen spoor 1 en spoor 21. Vertrekkend van 1 gaat de tram linksaf, via 10 en 20 naar het kopspoor 21, verborgen achter de achtergrond. De tram wisselt van richting en slaat linksaf naar spoor 13. Daar duikt hij op uit de loods en rijdt door naar 1. Enzovoorts. 

Intussen kan bijvoorbeeld manueel gerangeerd worden met bijwagens op de overige sporen. Het systeem wordt gevoed met een Lenz DCC-centrale, via bovenleiding, met de doorverbonden spoorstaven als retourleiding. Net als in het echt.


In deze baan zijn veel elementen terug te vinden van het Eiland Waan, versie 1. Die is afgebroken omdat hij te veel ruimte innam in de opslag. De plattegrond van de oorspronkelijke baan staat hieronder.

Herkenbaar is linksonder het strand met het dubbelsporige kopeindpunt op de boulevard. Verder is de driesporige loods behouden gebleven. Verscheidene gebouwen zijn links teruggekeerd in de licht gebogen gevelrij langs de boulevard, en ook de onverwisselbaar "Manxe" Mines Tavern staat er weer.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten