De bakwagen van de Steiermarkische Landesbahn, ooit uitgebracht door Fleischmann Magic Train in 1:45, heeft bruikbare
proporties. Ik had het vage plan om de twee 0e-assen te vervangen door
0m-versies, eenvoudig de scheenplaten 6mm verder uit elkaar zetten, en daarmee met
weinig werk te kunnen beschikken over een derde bakwagen. Nog eens goed
kijkend vind ik twee asjes nogal iel ogen onder deze forse bak.
Daarom
krijgt hij twee draaistellen. De lengte van de goederenwagen is
ongeveer gelijk aan de (gesloten) NZH-smalspoorgoederenwagens CY 1-4 van
het Waterlandse net, en daarom krijgt de open wagen dezelfde
draaistellen.
Daarmee wordt ook gelijk de aslast gehalveerd, wat geen kwaad kan wanneer je met zwaarbeladen goederenwagens over tramspoor rijdt.
Dit was de goederenwagen voor de verbouwing:
De eigendomskenmerken van de Steiermärkische Ländesbahn zijn verwijderd, maar verder behoudt de wagen zijn opschriften, inclusief het wagennummer 208. Enkele oudere medewerkers van het Waanse trambedrijf gaven de wagen al gauw de bijnaam De Luxemburger.
Z'n oorspronkelijke Magic Train-koppelingen, een soort uitvergrote spoor N-koppeling, zijn verruild voor de bekerkoppelingen die gangbaar zijn bij de trams van het Eiland Waan.
De wagen is geweathered door een wassing met een modderig verfje, Pactra A53E.