maandag 31 januari 2011

Open rijtuig uit karton en beukenhout

31 januari 2011 - Naast het digitale gebeuren, zie hieronder, wordt er ook nog gewoon ambachtelijk gebouwd. De constructie van een open rijtuig, naar het voorbeeld van Manx Electric No. 51, is in volle gang. Uitgangspunt is een kartonbouwplaat, wat we eerder bij andere rijtuigen ook al deden. Maar er moet wel het nodige aan gedaan worden om er een bedrijfsvaardig rijtuig van te maken, in plaats van een 'standmodel'. Hout, gesneden uit beuken ijsstokjes, speelt daarbij een grote rol.

maandag 24 januari 2011

Langzaam-aan-actie

januari 2011 - Experimenten met het digitaliseren van Waan zijn hervat. De eerste kandidaten waren twee notoire hardlopers, tweeasser A36 en kolentram H7. Die bezitten nu beide een Lenz Silver decoder. Met noeste programmeringsarbeid hebben ze allebei een mooie snelheidscurve gekregen van 0 in 28 stapjes tot maximumsnelheid. En dat is een bedaagd oudetrammentempo. Na eerdere, ontmoedigende ervaringen, is dit een grote vooruitgang. Op de fiddleyard hebben de twee trams tegelijkertijd in tegengestelde richting gereden, oerlangzaam. Niet gek voor een Limamotor en een 9V-motortje uit een speelgoedhelikopter...

SMR 7 "Maria", de kolentram


zaterdag 11 december 2010

Waan neemt afscheid van de grote shows

11-12 december 2010 - Voor de laatste keer was Waan te zien op een grote landelijke tentoonstelling, de Modelspoordagen in Rijswijk. We zijn maar een klein man-en-vrouwteam en we hebben allebei een volledige baan, wat steeds moeilijker te combineren is met de showweekenden. De baan zal af en toe nog wel verschijnen op kleinere bijeenkomsten, maar het publieke circuit laten we achter ons, na ruim tien fijne tentoonstellingsjaren.
"Rijswijk" was een leuke, drukke show, met veel bekende banen van hoge kwaliteit. Altijd een eer om daar tussen te mogen staan. We mochten ook weer veel oude bekenden begroeten, leuk dat jullie zijn langsgekomen!




Al het materieel functioneerde naar behoren, waaronder het driewagenconvooi, de goederentram en de dubbelgelede Combino (Bambino). Tegen vijven begon de afbraak, en het was toch wel een melancholiek moment toen vierasser A3 als laatste tram zijn rondjes draaide voordat de stekker eruitging.


Klusjes
Nog niet vermeld bij de klusjes is de grote revisie van bijwagen B63, de uit drie Gnomy-rijtuigjes gebouwde vierasser. Het was een van de eerste ESM-aanhangrijtuigen op Waan. Omdat er van jaar tot jaar meer schaalgetrouwe voertuigen op de baan kwamen, viel het steeds meer op dat de B63 eigenlijk te hoog was. Achter de A36, die ook aan de hoge kant is, ging dat nog wel. Bij de revisie is een indertijd toegevoegde strook weggehaald onderaan de zij- en kopwanden. De bijwagen ziet er weer prima uit!

donderdag 11 november 2010

Isolatie in tweerailwielen overbruggen

november 2010 - In de afgelopen weken zijn er wat kleine klusjes gedaan, naar aanleiding van de notities gemaakt op Trammeland. Er zijn hier en daar wat affiches opgehangen, verkleinde afbeeldingen waarop echte Manx plaatsnamen als Douglas en Laxey duidelijk te lezen zijn. Een opwippende wisseltong in de splitsing tussen spoor 2 en spoor 6 is getemd.

Bij verschillende aanhangrijtuigen is de isolatie tussen de linker- en rechterwielen overbrugd, omdat de vertrekschakeling in de sporen 31 en 33 wordt aangestuurd door de linker- en rechterspoorstaaf te verbinden. Voor het overbruggen van die isolatie heb ik een trucje toegepast dat ik laatst ergens las, maar ik kan niet terugvinden waar. Het komt hier op neer: de isolatie in een modelwiel is meestal een kunststof ring van een bepaalde dikte, bijv. 1mm. Pak een boortje met dezelfde diameter als de dikte van die plastic ring en doorboor de isolatie, parallel aan de as. Neem vervolgens een stukje messing- of koperdraad met dezelfde diameter als het gat en pers dat erin. Nu is de isolatie overbrugd. Klaar. Het mooie is dat je deze modificatie ook weer ongedaan kunt maken, door het draadstukje uit het gat te duwen. De aanwezigheid van het kleine gaatje heeft geen negatieve invloed op de structurele stevigheid van het wiellichaam.

zaterdag 23 oktober 2010

Modeltramtentoonstelling Trammeland 2010

23/24 oktober 2010 - Speciale dienstregeling voor Trammeland. Ter gelegenheid van deze tramshow wordt er naast de normale diensten op het Eiland Waan ook een evenementendienst onderhouden door de Gele Trams van Waan. Gereden wordt over de zelden gebruikte verbindingssporen tussen Port Ehgl, Waelstede, Kreekhuizen, Veenendaal en Hespedam. Dat mag je niet missen! Info: Trammeland
Evenementenlijn 6. Foto: René Hoppel
Lijn 6 naar Waelstede! Foto: Rob Boeser
De twee foto's hierboven zijn het resultaat van de 1:1 samenwerking tussen de modeltrambedrijven van Waelstede, Kreekse Tramdiensten en Waan: René Hoppel is de man van de Kreekse, en Rob Boeser de schepper van Waelstede. Ook met de andere modeltramondernemingen op Trammeland 2010 bestonden uiteraard prettige contacten, maar daar zijn geen foto's van.

zaterdag 16 oktober 2010

Achterbak geslaagd

16/17 oktober 2010 - De nieuwe achterbak van Waan heeft de première op het Nulweekeinde glansrijk doorstaan. Al het materieel heeft zich uitstekend gedragen, en het publiek in Zutphen was weer zeer talrijk en goed te spreken over onze inbreng. Een goede generale repetitie voor het volgende weekend, 23 en 24 oktober 2010.
Tweeasser A4 met open bijwagen 49. De conducteur staat tijdens de rit op de treeplank!
Foto: Dirk Schoemaker

maandag 27 september 2010

Achterbak af, pantograafwagen in dienst

27 september 2010 - Klaar! Alweer een maand voorbij. Er zijn van die momenten die echt het eindpunt van een lange ontwikkeling vormen. Zo'n ogenblik is het nu: de achterbak van Waan is klaar voor gebruik, voor het eerst op 16 en 17 oktober in Zutphen. Als slotstuk zijn gisteren de bedieningsorganen aan de achterkant nog uitgebreid met een rood/groen sein en twee drukknoppen voor het manueel veilig/onveilig schakelen van het enkelspoorgedeelte. Dat is soms nodig als een tram vanaf dat deel naar een opstelspoor gaat, bijvoorbeeld. Handig wanneer je dan niet helemaal naar de knopjes aan de voorkant hoeft te lopen.
Verder is één van de oudste, uit 1996 daterende wissels aan de voorzijde (spoor 12/3) voorzien van een nieuwe wisseltong. De oude was nog van gestanst Fleischmann-blik en was niet geheel betrouwbaar, de nieuwe is van spoorstaaf gemaakt, zoals het hoort.
Op materieelgebied is nog de ingebruikneming van een pantograafwagen te vermelden. Het is een goederenwagen met een pantograaf op het dak. Daarmee wordt het mogelijk proefritten te maken met losse motorwagenchassis, waar uiteraard geen stroomafnemer bovenop staat. Die hangen we er dus achter, in de vorm van het pantograafwagentje. Feitelijk is het alleen maar een alternatief dak voor gesloten goederenwagen G1, met een (éénbeen!)pantograaf erop en een dun kabeltje eraan dat met de te testen motor wordt verbonden. En rijden maar.
Op onderstaande foto's is de pantograafwagen te zien als stroomvoorziening voor het onderstel van de Corgi-PCC. Deze keer waren de proefritten met het onderstel bedoeld om de pantograafwagen te testen; meestal zal dat andersom zijn.