27 september 2010 - Klaar! Alweer een maand voorbij. Er zijn van die momenten die echt het eindpunt van een lange ontwikkeling vormen. Zo'n ogenblik is het nu: de achterbak van Waan is klaar voor gebruik, voor het eerst op 16 en 17 oktober in Zutphen. Als slotstuk zijn gisteren de bedieningsorganen aan de achterkant nog uitgebreid met een rood/groen sein en twee drukknoppen voor het manueel veilig/onveilig schakelen van het enkelspoorgedeelte. Dat is soms nodig als een tram vanaf dat deel naar een opstelspoor gaat, bijvoorbeeld. Handig wanneer je dan niet helemaal naar de knopjes aan de voorkant hoeft te lopen.
Verder is één van de oudste, uit 1996 daterende wissels aan de voorzijde (spoor 12/3) voorzien van een nieuwe wisseltong. De oude was nog van gestanst Fleischmann-blik en was niet geheel betrouwbaar, de nieuwe is van spoorstaaf gemaakt, zoals het hoort.
Op materieelgebied is nog de ingebruikneming van een pantograafwagen te vermelden. Het is een goederenwagen met een pantograaf op het dak. Daarmee wordt het mogelijk proefritten te maken met losse motorwagenchassis, waar uiteraard geen stroomafnemer bovenop staat. Die hangen we er dus achter, in de vorm van het pantograafwagentje. Feitelijk is het alleen maar een alternatief dak voor gesloten goederenwagen G1, met een (éénbeen!)pantograaf erop en een dun kabeltje eraan dat met de te testen motor wordt verbonden. En rijden maar.
Op onderstaande foto's is de pantograafwagen te zien als stroomvoorziening voor het onderstel van de Corgi-PCC. Deze keer waren de proefritten met het onderstel bedoeld om de pantograafwagen te testen; meestal zal dat andersom zijn.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten