november 2010 - In de afgelopen weken zijn er wat kleine klusjes gedaan, naar aanleiding van de notities gemaakt op Trammeland. Er zijn hier en daar wat affiches opgehangen, verkleinde afbeeldingen waarop echte Manx plaatsnamen als Douglas en Laxey duidelijk te lezen zijn. Een opwippende wisseltong in de splitsing tussen spoor 2 en spoor 6 is getemd.
Bij verschillende aanhangrijtuigen is de isolatie tussen de linker- en rechterwielen overbrugd, omdat de vertrekschakeling in de sporen 31 en 33 wordt aangestuurd door de linker- en rechterspoorstaaf te verbinden. Voor het overbruggen van die isolatie heb ik een trucje toegepast dat ik laatst ergens las, maar ik kan niet terugvinden waar. Het komt hier op neer: de isolatie in een modelwiel is meestal een kunststof ring van een bepaalde dikte, bijv. 1mm. Pak een boortje met dezelfde diameter als de dikte van die plastic ring en doorboor de isolatie, parallel aan de as. Neem vervolgens een stukje messing- of koperdraad met dezelfde diameter als het gat en pers dat erin. Nu is de isolatie overbrugd. Klaar. Het mooie is dat je deze modificatie ook weer ongedaan kunt maken, door het draadstukje uit het gat te duwen. De aanwezigheid van het kleine gaatje heeft geen negatieve invloed op de structurele stevigheid van het wiellichaam.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten