donderdag 11 november 2010

Isolatie in tweerailwielen overbruggen

november 2010 - In de afgelopen weken zijn er wat kleine klusjes gedaan, naar aanleiding van de notities gemaakt op Trammeland. Er zijn hier en daar wat affiches opgehangen, verkleinde afbeeldingen waarop echte Manx plaatsnamen als Douglas en Laxey duidelijk te lezen zijn. Een opwippende wisseltong in de splitsing tussen spoor 2 en spoor 6 is getemd.

Bij verschillende aanhangrijtuigen is de isolatie tussen de linker- en rechterwielen overbrugd, omdat de vertrekschakeling in de sporen 31 en 33 wordt aangestuurd door de linker- en rechterspoorstaaf te verbinden. Voor het overbruggen van die isolatie heb ik een trucje toegepast dat ik laatst ergens las, maar ik kan niet terugvinden waar. Het komt hier op neer: de isolatie in een modelwiel is meestal een kunststof ring van een bepaalde dikte, bijv. 1mm. Pak een boortje met dezelfde diameter als de dikte van die plastic ring en doorboor de isolatie, parallel aan de as. Neem vervolgens een stukje messing- of koperdraad met dezelfde diameter als het gat en pers dat erin. Nu is de isolatie overbrugd. Klaar. Het mooie is dat je deze modificatie ook weer ongedaan kunt maken, door het draadstukje uit het gat te duwen. De aanwezigheid van het kleine gaatje heeft geen negatieve invloed op de structurele stevigheid van het wiellichaam.

zaterdag 23 oktober 2010

Modeltramtentoonstelling Trammeland 2010

23/24 oktober 2010 - Speciale dienstregeling voor Trammeland. Ter gelegenheid van deze tramshow wordt er naast de normale diensten op het Eiland Waan ook een evenementendienst onderhouden door de Gele Trams van Waan. Gereden wordt over de zelden gebruikte verbindingssporen tussen Port Ehgl, Waelstede, Kreekhuizen, Veenendaal en Hespedam. Dat mag je niet missen! Info: Trammeland
Evenementenlijn 6. Foto: René Hoppel
Lijn 6 naar Waelstede! Foto: Rob Boeser
De twee foto's hierboven zijn het resultaat van de 1:1 samenwerking tussen de modeltrambedrijven van Waelstede, Kreekse Tramdiensten en Waan: René Hoppel is de man van de Kreekse, en Rob Boeser de schepper van Waelstede. Ook met de andere modeltramondernemingen op Trammeland 2010 bestonden uiteraard prettige contacten, maar daar zijn geen foto's van.

zaterdag 16 oktober 2010

Achterbak geslaagd

16/17 oktober 2010 - De nieuwe achterbak van Waan heeft de première op het Nulweekeinde glansrijk doorstaan. Al het materieel heeft zich uitstekend gedragen, en het publiek in Zutphen was weer zeer talrijk en goed te spreken over onze inbreng. Een goede generale repetitie voor het volgende weekend, 23 en 24 oktober 2010.
Tweeasser A4 met open bijwagen 49. De conducteur staat tijdens de rit op de treeplank!
Foto: Dirk Schoemaker

maandag 27 september 2010

Achterbak af, pantograafwagen in dienst

27 september 2010 - Klaar! Alweer een maand voorbij. Er zijn van die momenten die echt het eindpunt van een lange ontwikkeling vormen. Zo'n ogenblik is het nu: de achterbak van Waan is klaar voor gebruik, voor het eerst op 16 en 17 oktober in Zutphen. Als slotstuk zijn gisteren de bedieningsorganen aan de achterkant nog uitgebreid met een rood/groen sein en twee drukknoppen voor het manueel veilig/onveilig schakelen van het enkelspoorgedeelte. Dat is soms nodig als een tram vanaf dat deel naar een opstelspoor gaat, bijvoorbeeld. Handig wanneer je dan niet helemaal naar de knopjes aan de voorkant hoeft te lopen.
Verder is één van de oudste, uit 1996 daterende wissels aan de voorzijde (spoor 12/3) voorzien van een nieuwe wisseltong. De oude was nog van gestanst Fleischmann-blik en was niet geheel betrouwbaar, de nieuwe is van spoorstaaf gemaakt, zoals het hoort.
Op materieelgebied is nog de ingebruikneming van een pantograafwagen te vermelden. Het is een goederenwagen met een pantograaf op het dak. Daarmee wordt het mogelijk proefritten te maken met losse motorwagenchassis, waar uiteraard geen stroomafnemer bovenop staat. Die hangen we er dus achter, in de vorm van het pantograafwagentje. Feitelijk is het alleen maar een alternatief dak voor gesloten goederenwagen G1, met een (éénbeen!)pantograaf erop en een dun kabeltje eraan dat met de te testen motor wordt verbonden. En rijden maar.
Op onderstaande foto's is de pantograafwagen te zien als stroomvoorziening voor het onderstel van de Corgi-PCC. Deze keer waren de proefritten met het onderstel bedoeld om de pantograafwagen te testen; meestal zal dat andersom zijn.

maandag 30 augustus 2010

Als zij het kunnen, kunnen ze het allemaal

30 augustus 2010 - Bij de proefritten worden tenslotte de meest ontspoorgevoelige voertuigen ingezet: motorwagen A36 en bakwagen C8. De tweeasser A36 heeft een vrij grote radstand en is uitgerust met Lima h0-wielen die scherpe, niet afgeronde flenzen hebben; dat leidt al gauw tot het 'op de spoorstaaf klauteren' in bogen.
En de C8 heeft schaal-0m-wielen, met een zeer bescheiden flensje. Beide assen van de bakwagen zijn afgeveerd. Als die twee door de nieuwe wissels en bogen willen, dan doen alle voertuigen dat. Uiteraard bleek er nog het nodige vijl- en priegelwerk nodig, maar de motorwagen kreeg de bakwagen uiteindelijk getrokken en geduwd door vrijwel alle moeilijke plekken heen.
Rechts: tweeassige bakwagen C8
 

zondag 22 augustus 2010

Alle kanten op

22 augustus 2010 - Op de nieuwe achterbak zijn systematisch proefritten gehouden met alle tractievoertuigen, aanhangrijtuigen en goederenwagens, zowel linksom als rechtsom, en zowel vooruit als achteruit. Een hele opgave. Daarbij zijn optredende problemen aan spoor, materieel en electra zo mogelijk meteen opgelost.

woensdag 7 juli 2010

Bak en boek

Er is flink verder gebouwd aan de achterbak, die zijn voltooiing nadert. Ook fijn gelezen in het nieuwe fotoboek van R. Winter over de electrische tramlijnen op het eiland Man (zie literatuurlijst op de Manx Electric 1:1-pagina).