Tweeasser A4 met open bijwagen 49. De conducteur staat tijdens de rit op de treeplank! Foto: Dirk Schoemaker |
zaterdag 16 oktober 2010
Achterbak geslaagd
16/17 oktober 2010 - De nieuwe achterbak van Waan heeft de première op het Nulweekeinde glansrijk doorstaan. Al het materieel heeft zich uitstekend gedragen, en het publiek in Zutphen was weer zeer talrijk en goed te spreken over onze inbreng. Een goede generale repetitie voor het volgende weekend, 23 en 24 oktober 2010.
maandag 27 september 2010
Achterbak af, pantograafwagen in dienst
27 september 2010 - Klaar! Alweer een maand voorbij. Er zijn van die momenten die echt het eindpunt van een lange ontwikkeling vormen. Zo'n ogenblik is het nu: de achterbak van Waan is klaar voor gebruik, voor het eerst op 16 en 17 oktober in Zutphen. Als slotstuk zijn gisteren de bedieningsorganen aan de achterkant nog uitgebreid met een rood/groen sein en twee drukknoppen voor het manueel veilig/onveilig schakelen van het enkelspoorgedeelte. Dat is soms nodig als een tram vanaf dat deel naar een opstelspoor gaat, bijvoorbeeld. Handig wanneer je dan niet helemaal naar de knopjes aan de voorkant hoeft te lopen.
Verder is één van de oudste, uit 1996 daterende wissels aan de voorzijde (spoor 12/3) voorzien van een nieuwe wisseltong. De oude was nog van gestanst Fleischmann-blik en was niet geheel betrouwbaar, de nieuwe is van spoorstaaf gemaakt, zoals het hoort.
Op materieelgebied is nog de ingebruikneming van een pantograafwagen te vermelden. Het is een goederenwagen met een pantograaf op het dak. Daarmee wordt het mogelijk proefritten te maken met losse motorwagenchassis, waar uiteraard geen stroomafnemer bovenop staat. Die hangen we er dus achter, in de vorm van het pantograafwagentje. Feitelijk is het alleen maar een alternatief dak voor gesloten goederenwagen G1, met een (éénbeen!)pantograaf erop en een dun kabeltje eraan dat met de te testen motor wordt verbonden. En rijden maar.
Op onderstaande foto's is de pantograafwagen te zien als stroomvoorziening voor het onderstel van de Corgi-PCC. Deze keer waren de proefritten met het onderstel bedoeld om de pantograafwagen te testen; meestal zal dat andersom zijn.
Verder is één van de oudste, uit 1996 daterende wissels aan de voorzijde (spoor 12/3) voorzien van een nieuwe wisseltong. De oude was nog van gestanst Fleischmann-blik en was niet geheel betrouwbaar, de nieuwe is van spoorstaaf gemaakt, zoals het hoort.
Op materieelgebied is nog de ingebruikneming van een pantograafwagen te vermelden. Het is een goederenwagen met een pantograaf op het dak. Daarmee wordt het mogelijk proefritten te maken met losse motorwagenchassis, waar uiteraard geen stroomafnemer bovenop staat. Die hangen we er dus achter, in de vorm van het pantograafwagentje. Feitelijk is het alleen maar een alternatief dak voor gesloten goederenwagen G1, met een (éénbeen!)pantograaf erop en een dun kabeltje eraan dat met de te testen motor wordt verbonden. En rijden maar.
Op onderstaande foto's is de pantograafwagen te zien als stroomvoorziening voor het onderstel van de Corgi-PCC. Deze keer waren de proefritten met het onderstel bedoeld om de pantograafwagen te testen; meestal zal dat andersom zijn.
maandag 30 augustus 2010
Als zij het kunnen, kunnen ze het allemaal
30 augustus 2010 - Bij de proefritten worden tenslotte de meest ontspoorgevoelige voertuigen ingezet: motorwagen A36 en bakwagen C8. De tweeasser A36 heeft een vrij grote radstand en is uitgerust met Lima h0-wielen die scherpe, niet afgeronde flenzen hebben; dat leidt al gauw tot het 'op de spoorstaaf klauteren' in bogen.
En de C8 heeft schaal-0m-wielen, met een zeer bescheiden flensje. Beide assen van de bakwagen zijn afgeveerd. Als die twee door de nieuwe wissels en bogen willen, dan doen alle voertuigen dat. Uiteraard bleek er nog het nodige vijl- en priegelwerk nodig, maar de motorwagen kreeg de bakwagen uiteindelijk getrokken en geduwd door vrijwel alle moeilijke plekken heen.
En de C8 heeft schaal-0m-wielen, met een zeer bescheiden flensje. Beide assen van de bakwagen zijn afgeveerd. Als die twee door de nieuwe wissels en bogen willen, dan doen alle voertuigen dat. Uiteraard bleek er nog het nodige vijl- en priegelwerk nodig, maar de motorwagen kreeg de bakwagen uiteindelijk getrokken en geduwd door vrijwel alle moeilijke plekken heen.
Rechts: tweeassige bakwagen C8 |
zondag 22 augustus 2010
Alle kanten op
22 augustus 2010 - Op de nieuwe achterbak zijn systematisch proefritten gehouden met alle tractievoertuigen, aanhangrijtuigen en goederenwagens, zowel linksom als rechtsom, en zowel vooruit als achteruit. Een hele opgave. Daarbij zijn optredende problemen aan spoor, materieel en electra zo mogelijk meteen opgelost.
woensdag 7 juli 2010
Bak en boek
Er is flink verder gebouwd aan de achterbak, die zijn voltooiing nadert. Ook fijn gelezen in het nieuwe fotoboek van R. Winter over de electrische tramlijnen op het eiland Man (zie literatuurlijst op de Manx Electric 1:1-pagina).
vrijdag 25 juni 2010
Vier minuten Waan-video
Op onze tentoonstellingenpagina (Shows) zijn weer twee verslagen toegevoegd, waarvan zelfs één met video. Verder is het werk aan een vervangend schaduwstation nu serieus begonnen. Het sporenplan blijft waarschijnlijk ongewijzigd, maar de opzet wordt iets ruimer. Met name de bogen worden royaler, en de helling wordt verdeeld over beide modulen, en daarmee minder steil.
vrijdag 28 mei 2010
Rijswijkse roots
Het tentoonstellingsseizoen van najaar 2010 laat nu al van zich horen; zo zijn er contacten gelegd met de jubilerende Gemeentetram Waelstede en met de Rijswijkse Modelspoordagen. Back to the roots, want wie de geschiedenis van de Waanse Electrische Spoorweg Maatschappij kent, is op de hoogte van de historische connectie met de Reisweicker Fussboden Kreisbahn, het eerste spoorbedrijf van Mr (later Colonel) Keef Roberts.
dinsdag 13 april 2010
Verbinding Waan-RTM
De baanploeg van de RTM bracht opnieuw een bezoek aan Waan, ditmaal voor nader onderzoek naar de aansluiting tussen beide 0m-bedrijven. De sporenligging op de baandam tussen Waan en Schouwen-Duiveland is door landmeter Den Haan nauwkeurig vastgelegd, en proeven op provisorisch gelegd spoor wezen uit dat een probleemloze overgang tussen beide bedrijven mogelijk is.
zaterdag 13 maart 2010
Opgetreden op Rail 2010
12-14 maart 2010 - Waan is te zien op Rail 2010 in Houten, opnieuw tot groot genoegen van een omvangrijk publiek. Het was een eer om een plekje te mogen bezetten temidden van de topmodelbanen op de show, in de Meidoornzaal.
(Foto: NVM) |
vrijdag 19 februari 2010
Gebroken bovenleiding in Herwen (Gld.)
zondag 13 december 2009
Winterstop
december 2009 - Het wordt zo langzamerhand te koud in de garage om er nog aangenaam te kunnen werken. Voor de optredens in 2010 zijn de meeste klusjes inmiddels wel gedaan. De contrarails in de krappe bogen van spoor 6 en 11, in de achterbak, die waren verwijderd voor proefritten met Combino 204, zijn weer aangebracht, omdat diverse wagens ontspoorden door het ontbreken van de contrastaven. De Combino kan er nu niet meer door, maar daar komt op termijn een betere oplossing voor.
donderdag 12 november 2009
Infrastructuur
november 2009 - Tijd voor enkele infrastructurele werken. De
achtergrondplaten zijn vervangen door exemplaren die 10 centimeter hoger
zijn. De platen aan de linker- en rechterzijkant dienen als
koppelstukken t.b.v. het transport, waarbij twee baandelen met de 'mooie
kant' naar elkaar worden opgeborgen. Nu die platen iets hoger zijn, is
de kans op beschadigingen door in elkaar hakende bomen en bovenleidingen
kleiner. Ook is de kans kleiner dat kijkers de bovenrand van de
achtergrond zien (zoals op de foto hiernaast).
Verder is de bovenleiding in de boog van spoor 12 vervangen. Die dateerde nog uit de beginperiode toen er nog enkele zeer brede stroomafnemers in gebruik waren. Ook was de rijdraad op sommige punten in de boog rechtstreeks bevestigd aan de uithouders, dus zonder rijdraadklem ertussen. Daardoor bestaat het risico dat het sleepstuk blijft hangen achter de uithouder. Door een rijdraadklem is de afstand daartussen wat groter. De oude rijdraad bestond uit verzilverd koperdraad van 0,5 mm, de nieuwe uit fosforbrons van 0,25 mm.
De oorzaak van de ontsporingen van vierassig motorrijtuig bij het inrijden van spoor 6 vanuit het schaduwstation is nog niet gevonden. Het onderzoek gaat voort.
En nog meer materieelnieuws: in oktober kreeg kolentram H7 een nieuw motordraaistel. Het oude was gemaakt op basis van een Lima-draaistel en was zo hoog dat het door de bodem van de kolenbak heen stak. Daarbovenop stond daarom een 'gereedschapskist' die er eigenlijk niet hoorde. Het nieuwe draaistel, gebouwd uit messing, met kosmetische zijkanten van kunststof, heeft een cylindervormige motor in de lengterichting en een wormoverbrenging. De hele aandrijving blijft nu onder de wagenbodem, waardoor de gereedschapskist plaats kon maken voor een bergje kolen.
Verder is de bovenleiding in de boog van spoor 12 vervangen. Die dateerde nog uit de beginperiode toen er nog enkele zeer brede stroomafnemers in gebruik waren. Ook was de rijdraad op sommige punten in de boog rechtstreeks bevestigd aan de uithouders, dus zonder rijdraadklem ertussen. Daardoor bestaat het risico dat het sleepstuk blijft hangen achter de uithouder. Door een rijdraadklem is de afstand daartussen wat groter. De oude rijdraad bestond uit verzilverd koperdraad van 0,5 mm, de nieuwe uit fosforbrons van 0,25 mm.
De oorzaak van de ontsporingen van vierassig motorrijtuig bij het inrijden van spoor 6 vanuit het schaduwstation is nog niet gevonden. Het onderzoek gaat voort.
En nog meer materieelnieuws: in oktober kreeg kolentram H7 een nieuw motordraaistel. Het oude was gemaakt op basis van een Lima-draaistel en was zo hoog dat het door de bodem van de kolenbak heen stak. Daarbovenop stond daarom een 'gereedschapskist' die er eigenlijk niet hoorde. Het nieuwe draaistel, gebouwd uit messing, met kosmetische zijkanten van kunststof, heeft een cylindervormige motor in de lengterichting en een wormoverbrenging. De hele aandrijving blijft nu onder de wagenbodem, waardoor de gereedschapskist plaats kon maken voor een bergje kolen.
maandag 6 augustus 2007
Onstuitbare bouwactiviteit
vrijdag 6 juli 2007
Ladderwagen
juli 2007 - Inmiddels is er wel gebouwd: aan materieel. De ladderwagen, onmisbaar onderdeel van het elektrisch trambedrijf en dus ook van Waan. In hout gebouwd!
dinsdag 6 februari 2007
In de opslag
februari 2007 - De baan is voorlopig weer even opgeslagen. Naar een excuus om de boel weer neer te zetten wordt nog gezocht.
maandag 15 januari 2007
Achtergrondplaten krijgen een jasje
Om beschadiging tijdens het transport te voorkomen, worden stoffen hoesjes gemaakt voor de achtergrondplaten. Die zijn namelijk hemelsblauw geschilderd met een plezierig matte, maar krasgevoelige latexverf.
Abonneren op:
Posts (Atom)