november 2009 - Tijd voor enkele infrastructurele werken. De
achtergrondplaten zijn vervangen door exemplaren die 10 centimeter hoger
zijn. De platen aan de linker- en rechterzijkant dienen als
koppelstukken t.b.v. het transport, waarbij twee baandelen met de 'mooie
kant' naar elkaar worden opgeborgen. Nu die platen iets hoger zijn, is
de kans op beschadigingen door in elkaar hakende bomen en bovenleidingen
kleiner. Ook is de kans kleiner dat kijkers de bovenrand van de
achtergrond zien (zoals op de foto hiernaast).
Verder is de bovenleiding in de boog van spoor 12 vervangen. Die
dateerde nog uit de beginperiode toen er nog enkele zeer brede
stroomafnemers in gebruik waren. Ook was de rijdraad op sommige punten
in de boog rechtstreeks bevestigd aan de uithouders, dus zonder
rijdraadklem ertussen. Daardoor bestaat het risico dat het sleepstuk
blijft hangen achter de uithouder. Door een rijdraadklem is de afstand
daartussen wat groter. De oude rijdraad bestond uit verzilverd
koperdraad van 0,5 mm, de nieuwe uit fosforbrons van 0,25 mm.
De oorzaak van de ontsporingen van vierassig motorrijtuig bij het
inrijden van spoor 6 vanuit het schaduwstation is nog niet gevonden. Het
onderzoek gaat voort.
En nog meer materieelnieuws: in oktober kreeg kolentram H7 een nieuw
motordraaistel. Het oude was gemaakt op basis van een Lima-draaistel en
was zo hoog dat het door de bodem van de kolenbak heen stak. Daarbovenop
stond daarom een 'gereedschapskist' die er eigenlijk niet hoorde. Het
nieuwe draaistel, gebouwd uit messing, met kosmetische zijkanten van
kunststof, heeft een cylindervormige motor in de lengterichting en een
wormoverbrenging. De hele aandrijving blijft nu onder de wagenbodem,
waardoor de gereedschapskist plaats kon maken voor een bergje kolen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten