maandag 15 januari 2007
Achtergrondplaten krijgen een jasje
vrijdag 15 december 2006
Onderhoud is ook een hobby
zaterdag 18 november 2006
Waan crosses the Channel
Isle of Waan in Winchester. De "continentale" trams zijn ingetuigd met lijnnummers en bestemmingen van bestaande buslijnen in de regio. |
maandag 6 november 2006
Tramrit voor de visite
dinsdag 3 oktober 2006
Bekeerd tot de beker
3 oktober 2006 - De teleurstellende ervaringen in de afgelopen 10 jaar met het gebruik van KaDee-klauwkoppelingen (h0-versie) leiden tot een hernieuwd onderzoek naar andere koppelingen. De bijwagens van de Electrische Spoorweg-Maatschappij blijven te vaak in de remise, terwijl de vervoersvraag hun inzet zou rechtvaardigen. Eerdere experimenten met een bekerkoppeling op schaal, rond 2000, waren een grote mislukking. Bekers en koppelijzer met dwarsgaten waren nog wel te fabriceren, maar het hanteren van de benodigde borgpennetjes was een drama. Geïnspireerd door een Duits voorbeeld (in schaal IIm) is nu een vereenvoudige bekerkoppeling ontwikkeld, die werkt. Het besluit is gevallen: we gaan naar de bekerkoppeling! Emr A4 en ahr B63 zijn er inmiddels van voorzien.
Links de bekerkoppeling, rechts de Kadee |
Hieronder de onderdelen: het lijf van de koppeling is een 3,5mm-buisje met binnen-⌀ 1,6mm. De inkeping in de koppeling zit op 2mm van de kop. In de inkeping rust een staaldraad.
De "poten" van de 0,25mm staaldraad vallen in ondiepe sleuven aan de zijkanten van de koppeling. De staaldraad wordt gefixeerd door een buisje met binnen-⌀ 3,5mm. De bufferschijven zijn plakjes van zo'n buisje. Daarvoor kunnen ook passende onderlegschijven (platte ringetjes) worden gebruikt.
Het koppelijzer is een staafje met ⌀ 1,5mm.Tussen de twee inkepingen hierin zit 5mm. Halverwege wordt een gaatje geboord om een 0,5mm staaldraadje in te solderen, als handgreep om het koppelijzer een kwartslag te draaien waardoor de koppeling lost. De staaldraad wordt zo uit de inkeping gelicht.
Aankoppelen gaat door de koppelingen tegen elkaar aan te drukken, waarbij de handgreep van het koppelijzer uiteraard naar beneden hangt.
zaterdag 30 september 2006
Nulweekeinde met Waan
woensdag 30 augustus 2006
Haagse A251 uitgeleend aan De Meijerij
In het archief zijn deze foto's opgegraven.
Kortsluiting in het spoor op de voorgrond werd veroorzaakt doordat de het bestratingsmateriaal geleidend bleek te zijn. |
De A251 is een vreemde eend in de Bossche bijt. De meesterlijke gebouwen van De Bossche Tram zijn al onmiskenbaar aanwezig. |
De tweerailschakeling werkte uitstekend. "Accutractie", zullen we maar zeggen. Na terugkeer op het Eiland Waan werd de schakelaar onder de wagen weer omgezet en de beugel tegen de draad gelegd. |