vrijdag 29 juli 2022

In grote lijnen

 Tussen de twee Flexity-kopdelen komt nog een sectie om de wagenbak op lengte te brengen. Van de Dicky-Toys-middenbak, met in de zijwanden twee vensters tussen twee dubbele deuren, wordt de helft gebruikt.

De truckstand is nu een centimeter langer dan die van de PCC's. Achteraf gezien had die centimeter nog gewonnen kunnen worden door de raamstijl tussen het tweede en derde venster net zo smal te maken als de andere. Wel had dat afbreuk gedaan aan de stabiliteit van de wagenbak. 

Ruwe vorm van de vierasser

Op de foto zijn de ventilatieraampjes dichtgemaakt. Bij nader inzien zijn die toch weer open gelaten. 

De plaatsing van de pantograaf, zelf ook nog in aanbouw, is provisorisch. 

De kleurstelling van de wagen wordt zeker niet wit/rood. In dit stadium gaan de gedachten uit naar het kleurenschema dat de Thüringerwaldbahn toepaste op de enkelgelede KTD4-vierassers van Tatra: helgeel met helderblauw. Een pseudohistorische kleur voor Schragenhave, HTM-crème gecombineerd met NZH-blauw, lijkt me niet passend voor zo'n moderne wagen. Hoewel...

De kleuren van Thüringerwaldbahn 309. (Foto: www.tram-bilder.de)


donderdag 28 juli 2022

Het dak eraf

 De Dicky-modellen hebben een vrij hoge rand tussen dak en vensters. Bij de dubbelgelede uitvoering valt dat minder op, maar een veel kortere vierasser zou visueel een erg hoog trammetje worden.

Boven de vensters wordt dus een strook weggezaagd. Links de verlaagde versie, rechts het origineel:





vrijdag 22 juli 2022

Een vierassige Flexity?

 Tien jaar geleden vertelde ik hier hoe een dubbelgelede Flexity, een speelgoedmodel van Dicky Toys (ja, Dicky) gereed werd gemaakt voor het trambedrijf van Waan.

Op de foto zijn twee van zulke trams te zien. De eerste is dus een moderne, dubbelgelede Waanse meterspoortram geworden. Met de tweede ben ik tien jaar later een andere weg ingeslagen.


In een grijs verleden kwam ik tot de conclusie dat mijn voorkeur bij de trams vooral uitgaat naar vierassers. Op het eiland Waan heb ik die voorliefde ruimschoots kunnen uitleven, maar op mijn andere modeltrambaan, het normaalsporige Schragenhave, waren zulke draaisteltrams afwezig.

Tweeassers van HTM en NZH, en de zesassige A619/A620, reden er tot grote tevredenheid rond. Op het remiseterrein stond een enkel vierassig rijtuig van de Gooische Stoomtram, maar dat was het dan wel wat de vierassers betrof. 

Met de NZH A508, een kleine Boedapester, verscheen dan eindelijk de eerste vierassige motorwagen op mijn normaalsporige tramlijn in 1:45. Tot grote tevredenheid van de tramdirectie, dat spreekt vanzelf. 

In het kader van de opruimactie 'gebruiken, of wegdoen' viel mijn blik op de tweede Dicky-Flexity. Zou daar een normaalsporige vierasser van te maken zijn? Per slot van rekening hebben gemoderniseerde Tatra T3'en, en de vierassers van PragoImEx, soortgelijke afmetingen. Doen!

Geen exact voorbeeld dus, maar wel ter inspiratie: zo ziet de VarioLF van PragoImEx eruit:

VarioLF in Most (foto: pragoimex.cz)


donderdag 19 mei 2022

Kleine Boedapester in dienst gesteld

De NZH-vierasser A508 is af. Na inbouw van de decoder en het instellen van alle CVs is de tram klaar om op het Spoornulweekeinde een aandeel te hebben in de tramdienst op de module Schragenhave. 

Na de proefrit, hieronder te zien, is de tram nog voorzien van (vooralsnog niet-functionele) Ohio Brass-koppelingen, lichtblauwe biezen onder de vensters, en opschriften.

 

 

zaterdag 12 februari 2022

Een bol dak

Net als bij de echte Boedapesters wordt het dak gevormd uit gebogen plaatmateriaal. Alleen is dat bij het model karton, en geen metaal. 

zondag 2 januari 2022

Er zit Blauw in de lucht

Het precieze tekenwerk in Inkscape werpt zijn vruchten af. Na het klinknagelprikken en het spantensnijden worden de delen van de rijtuigbak vlot samengesteld. Alles van bristolkarton en watervaste houtlijm van Bison. 

donderdag 23 december 2021

Zijwanden en kop A508

De bouw van de wagenbak uit bristolkarton is een afwisseling van nauwkeurig snijden, schilderen, snijden, lijmen, schilderen...