zondag 12 december 2021

De Erwt

 In de werkplaats van Schragenhave kreeg dit trammetje de bijnaam De Erwt. Niet omdat hij klein is, maar vanwege de naam Birney, die dit tramtype in de USA draagt. Erwt en Birney...

De tram, een Corgi Classics-model in 1:48, ooit verworven op een modelbouwbeurs, stond al jaren in de kast om ooit verbouwd te worden tot een Nederlandse tram. Er hebben drie van deze trams rondgereden op het Arnhemse tramnet, overigens met weinig succes. 

De Amerikaanse rijtuigen, aangeschaft door de Tramwegmaatschappij Oosterbeek-Laag (TOL), arriveerden pas in Nederland toen de TOL al was opgeslokt door de OSM, die spoedig opging in de NBM, die de wagens grif uitleende aan de GETA. Maar ook de Arnhemse tram had weinig plezier van de kleine trams, met een gering motorvermogen en slechts een enkele in- en uitstapdeur.

De wagens eindigden roemloos als aanhangrijtuigen bij de NBM, die ze achter de hand hield voor grote drukte, maar zelden inzette. Al voor de Tweede Wereldoorlog werden de trammetjes gesloopt. 

Ik doste het Corgi-model uit als GETA-tram.

Zó uit de doos: Birney 1668 van de Newyorkse Steinway Lines.

De zware, spuitgietmetalen tram kreeg als aandrijving het chassis van een Rivarossi rangeerlokje. Robuust, en opgewassen tegen het gewicht van de tram. 

Rijden kan hij  alvast, met het op maat gezaagde Rivarossi-onderstel. 

Bij hun Nederlandse eigenaren hadden deze trams natuurlijk geen trolleystang. Op de drieënhalve foto die er bestaat van deze wagens is te zien dat ze een kort sleepbeugeltje hadden, dat bij wisseling van de rijrichting "bovenover" omklapte onder de rijdraad. 

De beugel probeert altijd de verticale stand in te nemen, door de veer onder het draaipunt. In het echt werkte het anders, maar deze oplossing op het model functioneert perfect.

Ook aan het uiterlijk moest iets gebeuren om er een overtuigende GETA-wagen van te maken. Diverse tramhistorici hielpen me aan de juiste nummering (het waren de 78, 79 en 80). Ik koos voor 79, onder andere omdat er al een nul-model van de 78 bestaat. Mij is niets bekend over individuele verschillen tussen deze drie wagens, al waren die er vast wel.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten