De wagenbakken van de A600 worden gebouwd uit bristolkarton. Van tevoren zijn de spanten, zij- en tussenwanden, raamstijlen, fronten enz. met Inkscape uitgetekend en uitgeprint. (Inkscape is een vectorgebaseerd tekenprogramma; afmetingen zijn tot in fracties van millimeters te specificeren.)
De rugleuningen van de banken zijn integraal onderdeel van de spanten; de zittingen zijn stukjes van een in de lengte doorgezaagde sierlat uit de bouwmarkt.
Het geheel krijgt stevigheid door de vele haakse lijmverbindingen: bijvoorbeeld tussen de zijkant van de bankjes en de zijwand; de raamstijlen met de spanten; enzovoorts.
De banken bestonden in twee uitvoeringen: sommige wagens hadden zwarte, maar dan krijg je een wel erg somber interieur, dus ik heb gekozen voor de andere, groene uitvoering.
Passagiersdoorstroming had geen prioriteit bij deze twintig meter lange trams. Alle in- en uitstapbewegingen verliepen over de slechts twee balkons, die bovendien vrij krap waren.
De balkons zijn voorzien van teakhouten paneeldeurtjes - zestien stuks in totaal. Angela Merkel is op werkbezoek en is in gesprek met een Nederlandse Belangstellende in het Spoor- en tramwegwezen.
De deklat boven de vensters geeft de zijkanten ineens hun herkenbare gezicht.
Bij de bouw van de fronten wordt rekening gehouden met de inbouw van LEDs voor de frontverlichting. Dat wordt nog een heel gepriegel, wat uiteraard zoveel mogelijk moet gebeuren voordat het dak erop gaat. Aansluiten komt later wel.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten