woensdag 16 maart 2016

Tweehonderdvijftiger gelicht

Voordat ik doorga met de aankleding van Schragenhave moet er dringend een andere klus gedaan worden. Het onderstel van tweeassige motorwagen HTM 251 begon steeds meer kuren te vertonen, en zo zwaar te lopen dat de compensatieregeling van de decoder bijkans bezweek.

Het dragende messing onderstel is ooit - eind jaren '90 - gebouwd voor normaalspoor, vervolgens versmald voor 22,5mm-spoor met buitenliggende lagers (wielen binnen het frame) en nu weer verbreed voor normaalspoor; de zichtbare zijkanten (wangen) van de tramtruck waren slechts kosmetisch en van styreenplaat.

Van al die verbouwingen is het messing onderstel, feitelijk niet meer dan een rechthoek gemaakt van strips, niet beter geworden. De kogel is door de kerk: de 251 krijgt een echte tramtruck van messing. Even doorzetten, maar dan heb je ook wat, hoop ik.

Zo zag het eruit:

Nieuwe truck voor HTM 251 (1)
Nieuwe truck voor HTM 251 (2)

maandag 14 maart 2016

Viskraam.... check!

De aankleding van Schragenhave vordert gestaag. Het pand van de boekhandel heeft nu complete sponningen in alle vensters, en het gebouw is van achter dicht, zodat het binnen donker is. De inrichting komt later.

Ook van het Academiegebouw is de beglazing compleet - behalve de zijgevel, zie ik net. Sponningen ontbreken nog; wel is het ook daar van binnen donker.

De provisorische achtergrond - hemelsblauw geschilderd tekenpapier - is vervangen door een foto-achtergrond met voornamelijk wolken.

En de haringtent heeft nu een vloer en een interieur; de geur van verse zeevis moet je er maar bij bedenken.

Er zijn nog een boel klusjes te doen in de aanloop naar Volgende Halte in juni:

  • Provisorische fiddleyard bouwen aan de Leidschendamse zijde van het viaduct
  • Sporen op het viaduct vervuilen, en voorzien van ijzeren wafelplaten of zoiets
  • Gelijkspanningsleidingen aanleggen voor de friesverlichting en verkeerslicht e.d.
  • De bovenleiding aanleggen; de masten zijn er klaar voor
  • De boom op de Prinsessegracht 'beschorsen' en bebladeren
  • De balustrade voor de Herenbrug maken 
  • De balustrade voor de boekhandel maken
  • Beglazing en tussenwandjes zijkant Academie
  • Klok voor de smalle blinde gevel van de Academie maken
  • Minstens een Haagse Piet Zwart-lantaarnpaal maken
  • Mensen, auto's, fietsen en straatmeubilair toevoegen
  • Materieeldozen en andere transportvoorzieningen maken
Nog wel even bezig, denk ik. 
Schragenhave

woensdag 13 januari 2016

Schaal nul-dakpannen

Op de boekwinkel zit een pannendak. Ik maak de dakbedekking van strookjes papier, horizontaal gelijmd over verticale ronde staafjes. De papieren strookjes, slap geworden van de royaal aangebrachte V&D-knutsellijm, worden telkens aan een kant onder de ronde staafjes gepropt (Evergreen rond, 1,2mm). Zo ontstaat de typische opeenvolging van holle en bolle vlakken van een Hollands pannendak.

Ik heb deze methode ooit eens ergens beschreven gezien (voor h0 of 00) en dacht toen: wat een gepruts. Maar het valt reuze mee. Het klinkt allemaal erg ingewikkeld, maar de foto verduidelijkt het wel:

Dakpannen 1:45

Het pannendak wordt terracotta-oranje, niet zo fel als voorrangsbord-oranje, maar een tikje bruiner. Revell mat 85, voor wie het weten wil. Het vervuilen is nog niet helemaal geslaagd (oranje nog niet goed droog), maar daar kwast ik nog wel eens overheen.

 Dakpannen 1:45

woensdag 6 januari 2016

Stoeptegels in schaal nul

In de afgelopen maanden is er stug doorgewerkt aan de 100 x 60 cm grote normaalspoortrammodule Schragenhave, die aansluit op het tramspoor onder Voorburg/Leidschendam Viaduct. Het linkereinde toont een stukje Prinsessegracht in Den Haag, ca. 1960, met het enkelsporige eindpunt van lijn 5, de Tekenacademie en de boekhandel van Verwijs & Stam op de hoek.
Motorwagen A251 is eveneens ontdaan van zijn Waanse kenmerken, en heeft nu weer een Haegs uiterlijk, als HTM 251.
Schragenhave eindpunt
Over de hele lengte van de module lopen niet alleen wegen en sporen, maar ook trottoirs. De kinderkopjes op de kade zijn in relief gestempeld in schuimplaat, de rest van de wegen is voorlopig geasfalteerd.
Stadslandschap Schragenhave 1:45
Maar de trottoirs... die moeten natuurlijk belegd worden met vierkante tegeltjes.
De stoeptegeltjes zijn gesneden uit grijs karton van 1,5mm dik, op zich al een hele klus. Naast hele tegels zijn er natuurlijk ook halfjes, tweederden en derden. En dan maar plakken. Achter elkaar gelegd ligt er op de baan een paar meter trottoir van ca. 5 cm breed, dus tel maar na.
Trottoirtegels 1:45
Maar het resultaat loont de moeite. De tegeltjes worden gelegd in witte knutsellijm; als daar wat van omhooggeperst wordt tussen twee tegels, gaat meteen de grasspuit eroverheen (gewoon een oud plastic shampooflesje). Dan gaat het er zo uitzien:
Trottoirtegels 1:45