dinsdag 13 april 2010

Verbinding Waan-RTM

De baanploeg van de RTM bracht opnieuw een bezoek aan Waan, ditmaal voor nader onderzoek naar de aansluiting tussen beide 0m-bedrijven. De sporenligging op de baandam tussen Waan en Schouwen-Duiveland is door landmeter Den Haan nauwkeurig vastgelegd, en proeven op provisorisch gelegd spoor wezen uit dat een probleemloze overgang tussen beide bedrijven mogelijk is.

zaterdag 13 maart 2010

Opgetreden op Rail 2010

12-14 maart 2010 - Waan is te zien op Rail 2010 in Houten, opnieuw tot groot genoegen van een omvangrijk publiek. Het was een eer om een plekje te mogen bezetten temidden van de topmodelbanen op de show, in de Meidoornzaal.
(Foto: NVM)

vrijdag 19 februari 2010

Gebroken bovenleiding in Herwen (Gld.)

februari 2010 - Voor het weekend van 19/20 februari reizen we af naar Herwen, in de buurt van Doetinchem, waar we het trambedrijf vertonen op de gezellige jubileumshow van de Modelspoorclub Veluwezoom.
Draadbreuk! De noodploeg is ter plaatse met de ladderwagen.

zondag 13 december 2009

Winterstop

december 2009 - Het wordt zo langzamerhand te koud in de garage om er nog aangenaam te kunnen werken. Voor de optredens in 2010 zijn de meeste klusjes inmiddels wel gedaan. De contrarails in de krappe bogen van spoor 6 en 11, in de achterbak, die waren verwijderd voor proefritten met Combino 204, zijn weer aangebracht, omdat diverse wagens ontspoorden door het ontbreken van de contrastaven. De Combino kan er nu niet meer door, maar daar komt op termijn een betere oplossing voor.

donderdag 12 november 2009

Infrastructuur

november 2009 - Tijd voor enkele infrastructurele werken. De achtergrondplaten zijn vervangen door exemplaren die 10 centimeter hoger zijn. De platen aan de linker- en rechterzijkant dienen als koppelstukken t.b.v. het transport, waarbij twee baandelen met de 'mooie kant' naar elkaar worden opgeborgen. Nu die platen iets hoger zijn, is de kans op beschadigingen door in elkaar hakende bomen en bovenleidingen kleiner. Ook is de kans kleiner dat kijkers de bovenrand van de achtergrond zien (zoals op de foto hiernaast).

Verder is de bovenleiding in de boog van spoor 12 vervangen. Die dateerde nog uit de beginperiode toen er nog enkele zeer brede stroomafnemers in gebruik waren. Ook was de rijdraad op sommige punten in de boog rechtstreeks bevestigd aan de uithouders, dus zonder rijdraadklem ertussen. Daardoor bestaat het risico dat het sleepstuk blijft hangen achter de uithouder. Door een rijdraadklem is de afstand daartussen wat groter. De oude rijdraad bestond uit verzilverd koperdraad van 0,5 mm, de nieuwe uit fosforbrons van 0,25 mm.

De oorzaak van de ontsporingen van vierassig motorrijtuig bij het inrijden van spoor 6 vanuit het schaduwstation is nog niet gevonden. Het onderzoek gaat voort.

En nog meer materieelnieuws: in oktober kreeg kolentram H7 een nieuw motordraaistel. Het oude was gemaakt op basis van een Lima-draaistel en was zo hoog dat het door de bodem van de kolenbak heen stak. Daarbovenop stond daarom een 'gereedschapskist' die er eigenlijk niet hoorde. Het nieuwe draaistel, gebouwd uit messing, met kosmetische zijkanten van kunststof, heeft een cylindervormige motor in de lengterichting en een wormoverbrenging. De hele aandrijving blijft nu onder de wagenbodem, waardoor de gereedschapskist plaats kon maken voor een bergje kolen.

maandag 6 augustus 2007

Onstuitbare bouwactiviteit

Na de voltooing van de ladderwagen begonnen aan de bouw van SMR No. 7, de kolentram van de Snaefell Mountain Railway, bijgenaamd 'Maria'. En Waan staat ook weer opgebouwd in de garage.
In het midden de kolentram; rechts achter de boom: de ladderwagen

vrijdag 6 juli 2007

Ladderwagen

juli 2007 - Inmiddels is er wel gebouwd: aan materieel. De ladderwagen, onmisbaar onderdeel van het elektrisch trambedrijf en dus ook van Waan. In hout gebouwd!