november 2009 - Tijd voor enkele infrastructurele werken. De
achtergrondplaten zijn vervangen door exemplaren die 10 centimeter hoger
zijn. De platen aan de linker- en rechterzijkant dienen als
koppelstukken t.b.v. het transport, waarbij twee baandelen met de 'mooie
kant' naar elkaar worden opgeborgen. Nu die platen iets hoger zijn, is
de kans op beschadigingen door in elkaar hakende bomen en bovenleidingen
kleiner. Ook is de kans kleiner dat kijkers de bovenrand van de
achtergrond zien (zoals op de foto hiernaast).
Verder is de bovenleiding in de boog van spoor 12 vervangen. Die
dateerde nog uit de beginperiode toen er nog enkele zeer brede
stroomafnemers in gebruik waren. Ook was de rijdraad op sommige punten
in de boog rechtstreeks bevestigd aan de uithouders, dus zonder
rijdraadklem ertussen. Daardoor bestaat het risico dat het sleepstuk
blijft hangen achter de uithouder. Door een rijdraadklem is de afstand
daartussen wat groter. De oude rijdraad bestond uit verzilverd
koperdraad van 0,5 mm, de nieuwe uit fosforbrons van 0,25 mm.
De oorzaak van de ontsporingen van vierassig motorrijtuig bij het
inrijden van spoor 6 vanuit het schaduwstation is nog niet gevonden. Het
onderzoek gaat voort.
En nog meer materieelnieuws: in oktober kreeg kolentram H7 een nieuw
motordraaistel. Het oude was gemaakt op basis van een Lima-draaistel en
was zo hoog dat het door de bodem van de kolenbak heen stak. Daarbovenop
stond daarom een 'gereedschapskist' die er eigenlijk niet hoorde. Het
nieuwe draaistel, gebouwd uit messing, met kosmetische zijkanten van
kunststof, heeft een cylindervormige motor in de lengterichting en een
wormoverbrenging. De hele aandrijving blijft nu onder de wagenbodem,
waardoor de gereedschapskist plaats kon maken voor een bergje kolen.
donderdag 12 november 2009
maandag 6 augustus 2007
Onstuitbare bouwactiviteit
vrijdag 6 juli 2007
Ladderwagen
juli 2007 - Inmiddels is er wel gebouwd: aan materieel. De ladderwagen, onmisbaar onderdeel van het elektrisch trambedrijf en dus ook van Waan. In hout gebouwd!
dinsdag 6 februari 2007
In de opslag
februari 2007 - De baan is voorlopig weer even opgeslagen. Naar een excuus om de boel weer neer te zetten wordt nog gezocht.
maandag 15 januari 2007
Achtergrondplaten krijgen een jasje
Om beschadiging tijdens het transport te voorkomen, worden stoffen hoesjes gemaakt voor de achtergrondplaten. Die zijn namelijk hemelsblauw geschilderd met een plezierig matte, maar krasgevoelige latexverf.
vrijdag 15 december 2006
Onderhoud is ook een hobby
december 2006 - Waan werd thuis weer opgesteld, nu compleet met de achterbak, zodat er systematisch proefritten konden worden gehouden op de hele baan, met alle motorwagen-bijwagencombinaties, om zonodig nog koppelingen bij te stellen. Ook werd de ligging van het spoor hier en daar gecorrigeerd. De vroegste sporen waren aangelegd met houten spoormallen, waardoor de spoorwijdte soms wel erg wijd was uitgevallen.
zaterdag 18 november 2006
Waan crosses the Channel
18 november 2006 - The Isle of Waan was één van de exposanten op de Winchester Overseas O Gauge Show, georganiseerd door Philip Morgan. Veel complimenten gekregen van de Britse nulspoorders en andere belangstellenden. Eén van hen verraste de directie zelfs met een 1/48-model van een kabeltram uit San Francisco. Die tram krijgt natuurlijk onderdak op Waan. Trouwens, er was ooit een kabeltram in Douglas, Isle of Man...
Isle of Waan in Winchester. De "continentale" trams zijn ingetuigd met lijnnummers en bestemmingen van bestaande buslijnen in de regio. |
Abonneren op:
Posts (Atom)