vrijdag 6 juli 2007

Ladderwagen

juli 2007 - Inmiddels is er wel gebouwd: aan materieel. De ladderwagen, onmisbaar onderdeel van het elektrisch trambedrijf en dus ook van Waan. In hout gebouwd!

dinsdag 6 februari 2007

In de opslag

februari 2007 - De baan is voorlopig weer even opgeslagen. Naar een excuus om de boel weer neer te zetten wordt nog gezocht.

maandag 15 januari 2007

Achtergrondplaten krijgen een jasje

Om beschadiging tijdens het transport te voorkomen, worden stoffen hoesjes gemaakt voor de achtergrondplaten. Die zijn namelijk hemelsblauw geschilderd met een plezierig matte, maar krasgevoelige latexverf.

vrijdag 15 december 2006

Onderhoud is ook een hobby

december 2006 - Waan werd thuis weer opgesteld, nu compleet met de achterbak, zodat er systematisch proefritten konden worden gehouden op de hele baan, met alle motorwagen-bijwagencombinaties, om zonodig nog koppelingen bij te stellen. Ook werd de ligging van het spoor hier en daar gecorrigeerd. De vroegste sporen waren aangelegd met houten spoormallen, waardoor de spoorwijdte soms wel erg wijd was uitgevallen.

zaterdag 18 november 2006

Waan crosses the Channel

18 november 2006 - The Isle of Waan was één van de exposanten op de Winchester Overseas O Gauge Show, georganiseerd door Philip Morgan. Veel complimenten gekregen van de Britse nulspoorders en andere belangstellenden. Eén van hen verraste de directie zelfs met een 1/48-model van een kabeltram uit San Francisco. Die tram krijgt natuurlijk onderdak op Waan. Trouwens, er was ooit een kabeltram in Douglas, Isle of Man...
Isle of Waan in Winchester. De "continentale" trams zijn ingetuigd
met lijnnummers en bestemmingen van bestaande buslijnen in de regio.

maandag 6 november 2006

Tramrit voor de visite

Thuiswedstrijd voor Waan. Vanwege een verjaardag van de directie kreeg het bezoek een voorstelling van de modelbaan. De nieuwe koppelingen functioneerden. Wel werd de vertoning ontsierd door enkele ontsporingen. De oorzaak daarvan (losgeraakte spoorstaven in boog) is inmiddels verholpen.

dinsdag 3 oktober 2006

Bekeerd tot de beker

3 oktober 2006 - De teleurstellende ervaringen in de afgelopen 10 jaar met het gebruik van KaDee-klauwkoppelingen (h0-versie) leiden tot een hernieuwd onderzoek naar andere koppelingen. De bijwagens van de Electrische Spoorweg-Maatschappij blijven te vaak in de remise, terwijl de vervoersvraag hun inzet zou rechtvaardigen. Eerdere experimenten met een bekerkoppeling op schaal, rond 2000, waren een grote mislukking. Bekers en koppelijzer met dwarsgaten waren nog wel te fabriceren, maar het hanteren van de benodigde borgpennetjes was een drama. Geïnspireerd door een Duits voorbeeld (in schaal IIm) is nu een vereenvoudige bekerkoppeling ontwikkeld, die werkt. Het besluit is gevallen: we gaan naar de bekerkoppeling! Emr A4 en ahr B63 zijn er inmiddels van voorzien.

Links de bekerkoppeling, rechts de Kadee

Hieronder de onderdelen: het lijf van de koppeling is een 3,5mm-buisje met binnen-⌀ 1,6mm. De inkeping in de koppeling zit op 2mm van de kop. In de inkeping rust een staaldraad.

De "poten" van de 0,25mm staaldraad vallen in ondiepe sleuven aan de zijkanten van de koppeling. De staaldraad wordt gefixeerd door een buisje met binnen-⌀ 3,5mm. De bufferschijven zijn plakjes van zo'n buisje. Daarvoor kunnen ook passende onderlegschijven (platte ringetjes) worden gebruikt.

Het koppelijzer is een staafje met ⌀ 1,5mm.Tussen de twee inkepingen hierin zit 5mm. Halverwege wordt een gaatje geboord om een 0,5mm staaldraadje in te solderen, als handgreep om het koppelijzer een kwartslag te draaien waardoor de koppeling lost. De staaldraad wordt zo uit de inkeping gelicht. 

Aankoppelen gaat door de koppelingen tegen elkaar aan te drukken, waarbij de handgreep van het koppelijzer uiteraard naar beneden hangt. 




 * Op de Waan-website vond je een uitgebreide historie, inclusief bouwbeschrijving! [website bestaat niet meer]