vrijdag 22 april 2011

Rust op het eiland

april 2011 - Vermeldenswaard in deze maand is dat de directie van het trambedrijf eindelijk lid is geworden van de Manx Electric Railway Society. Een must, vind ik. De MER heeft iedere vriend nodig die hij kan krijgen, want het voorbeeldbedrijf tussen Douglas en Ramsey heeft het niet makkelijk.
Verder is het een rustige periode voor het Eiland Waan. De baan staat grotendeels opgeslagen, de materieelklusjes zijn afgerond en de werkplaats houdt zich een tijdje met totaal andere zaken bezig. Dat levert vaak nieuwe inspiratie op - en dat klopt! Wees gerust, er komen geen radicale veranderingen op Waan.

zondag 6 maart 2011

Nieuwe beugel voor oudste tram

6 maart 2011 - Een klusje aangepakt dat al een tijd op de verlanglijst stond: de renovatie van de pantograaf van de A36. Deze is geïnspireerd op het HTM-type Siemens B, met de brede bovenschaar en een zwikbeugeltje. De beugel maakte ik in 1980 van Sommerfeld-bovenleidingdraad, dat is verkoperd ijzerdraad. Op zich zijn de proporties goed, maar het frame waarmee het ding op het dak zit, is veel te hoog. De stroomafnemer staat als het ware op pootjes van 1 cm, en daardoor rijdt hij bijna ingeklapt op gedeelten waar de bovenleiding relatief laag hangt. Daarom krijgt de beugel een nieuw, plat onderframe, waarbij de gelegenheid te baat wordt genomen om de onderste veren natuurgetrouwer aan te brengen, namelijk werkend op de assen van de onderste draaipunten (volgt u het nog). In de oude versie trokken de veren aan de poten van de benedenschaar. Werkt wel, maar klopt niet. Er komen foto's.


dinsdag 22 februari 2011

Messing handgreepjes

februari 2011 - Het open rijtuig MER 51 is zo goed als klaar. Als laatste toevoeging zijn er handgrepen aangebracht, die in de oorspronkelijke kartonbouwplaat niet waren meegetekend, maar die wel kenmerkend zijn voor de aanblik van het rijtuig. Aangezien er op elke verticale stijl een handgreep zit, betekende dit het buigen van 26 messing handgreepjes, het boren van 52 gaatjes, en de handgreepjes in de gaatjes priegelen. En toen was februari ook al weer om.

maandag 31 januari 2011

Open rijtuig uit karton en beukenhout

31 januari 2011 - Naast het digitale gebeuren, zie hieronder, wordt er ook nog gewoon ambachtelijk gebouwd. De constructie van een open rijtuig, naar het voorbeeld van Manx Electric No. 51, is in volle gang. Uitgangspunt is een kartonbouwplaat, wat we eerder bij andere rijtuigen ook al deden. Maar er moet wel het nodige aan gedaan worden om er een bedrijfsvaardig rijtuig van te maken, in plaats van een 'standmodel'. Hout, gesneden uit beuken ijsstokjes, speelt daarbij een grote rol.

maandag 24 januari 2011

Langzaam-aan-actie

januari 2011 - Experimenten met het digitaliseren van Waan zijn hervat. De eerste kandidaten waren twee notoire hardlopers, tweeasser A36 en kolentram H7. Die bezitten nu beide een Lenz Silver decoder. Met noeste programmeringsarbeid hebben ze allebei een mooie snelheidscurve gekregen van 0 in 28 stapjes tot maximumsnelheid. En dat is een bedaagd oudetrammentempo. Na eerdere, ontmoedigende ervaringen, is dit een grote vooruitgang. Op de fiddleyard hebben de twee trams tegelijkertijd in tegengestelde richting gereden, oerlangzaam. Niet gek voor een Limamotor en een 9V-motortje uit een speelgoedhelikopter...

SMR 7 "Maria", de kolentram


zaterdag 11 december 2010

Waan neemt afscheid van de grote shows

11-12 december 2010 - Voor de laatste keer was Waan te zien op een grote landelijke tentoonstelling, de Modelspoordagen in Rijswijk. We zijn maar een klein man-en-vrouwteam en we hebben allebei een volledige baan, wat steeds moeilijker te combineren is met de showweekenden. De baan zal af en toe nog wel verschijnen op kleinere bijeenkomsten, maar het publieke circuit laten we achter ons, na ruim tien fijne tentoonstellingsjaren.
"Rijswijk" was een leuke, drukke show, met veel bekende banen van hoge kwaliteit. Altijd een eer om daar tussen te mogen staan. We mochten ook weer veel oude bekenden begroeten, leuk dat jullie zijn langsgekomen!




Al het materieel functioneerde naar behoren, waaronder het driewagenconvooi, de goederentram en de dubbelgelede Combino (Bambino). Tegen vijven begon de afbraak, en het was toch wel een melancholiek moment toen vierasser A3 als laatste tram zijn rondjes draaide voordat de stekker eruitging.


Klusjes
Nog niet vermeld bij de klusjes is de grote revisie van bijwagen B63, de uit drie Gnomy-rijtuigjes gebouwde vierasser. Het was een van de eerste ESM-aanhangrijtuigen op Waan. Omdat er van jaar tot jaar meer schaalgetrouwe voertuigen op de baan kwamen, viel het steeds meer op dat de B63 eigenlijk te hoog was. Achter de A36, die ook aan de hoge kant is, ging dat nog wel. Bij de revisie is een indertijd toegevoegde strook weggehaald onderaan de zij- en kopwanden. De bijwagen ziet er weer prima uit!

donderdag 11 november 2010

Isolatie in tweerailwielen overbruggen

november 2010 - In de afgelopen weken zijn er wat kleine klusjes gedaan, naar aanleiding van de notities gemaakt op Trammeland. Er zijn hier en daar wat affiches opgehangen, verkleinde afbeeldingen waarop echte Manx plaatsnamen als Douglas en Laxey duidelijk te lezen zijn. Een opwippende wisseltong in de splitsing tussen spoor 2 en spoor 6 is getemd.

Bij verschillende aanhangrijtuigen is de isolatie tussen de linker- en rechterwielen overbrugd, omdat de vertrekschakeling in de sporen 31 en 33 wordt aangestuurd door de linker- en rechterspoorstaaf te verbinden. Voor het overbruggen van die isolatie heb ik een trucje toegepast dat ik laatst ergens las, maar ik kan niet terugvinden waar. Het komt hier op neer: de isolatie in een modelwiel is meestal een kunststof ring van een bepaalde dikte, bijv. 1mm. Pak een boortje met dezelfde diameter als de dikte van die plastic ring en doorboor de isolatie, parallel aan de as. Neem vervolgens een stukje messing- of koperdraad met dezelfde diameter als het gat en pers dat erin. Nu is de isolatie overbrugd. Klaar. Het mooie is dat je deze modificatie ook weer ongedaan kunt maken, door het draadstukje uit het gat te duwen. De aanwezigheid van het kleine gaatje heeft geen negatieve invloed op de structurele stevigheid van het wiellichaam.