Het tentoonstellingsseizoen van najaar 2010 laat nu al van zich horen; zo zijn er contacten gelegd met de jubilerende Gemeentetram Waelstede en met de Rijswijkse Modelspoordagen. Back to the roots, want wie de geschiedenis van de Waanse Electrische Spoorweg Maatschappij kent, is op de hoogte van de historische connectie met de Reisweicker Fussboden Kreisbahn, het eerste spoorbedrijf van Mr (later Colonel) Keef Roberts.
vrijdag 28 mei 2010
dinsdag 13 april 2010
Verbinding Waan-RTM
De baanploeg van de RTM bracht opnieuw een bezoek aan Waan, ditmaal voor nader onderzoek naar de aansluiting tussen beide 0m-bedrijven. De sporenligging op de baandam tussen Waan en Schouwen-Duiveland is door landmeter Den Haan nauwkeurig vastgelegd, en proeven op provisorisch gelegd spoor wezen uit dat een probleemloze overgang tussen beide bedrijven mogelijk is.
zaterdag 13 maart 2010
Opgetreden op Rail 2010
12-14 maart 2010 - Waan is te zien op Rail 2010 in Houten, opnieuw tot groot genoegen van een omvangrijk publiek. Het was een eer om een plekje te mogen bezetten temidden van de topmodelbanen op de show, in de Meidoornzaal.
(Foto: NVM) |
vrijdag 19 februari 2010
Gebroken bovenleiding in Herwen (Gld.)
zondag 13 december 2009
Winterstop
december 2009 - Het wordt zo langzamerhand te koud in de garage om er nog aangenaam te kunnen werken. Voor de optredens in 2010 zijn de meeste klusjes inmiddels wel gedaan. De contrarails in de krappe bogen van spoor 6 en 11, in de achterbak, die waren verwijderd voor proefritten met Combino 204, zijn weer aangebracht, omdat diverse wagens ontspoorden door het ontbreken van de contrastaven. De Combino kan er nu niet meer door, maar daar komt op termijn een betere oplossing voor.
donderdag 12 november 2009
Infrastructuur
november 2009 - Tijd voor enkele infrastructurele werken. De
achtergrondplaten zijn vervangen door exemplaren die 10 centimeter hoger
zijn. De platen aan de linker- en rechterzijkant dienen als
koppelstukken t.b.v. het transport, waarbij twee baandelen met de 'mooie
kant' naar elkaar worden opgeborgen. Nu die platen iets hoger zijn, is
de kans op beschadigingen door in elkaar hakende bomen en bovenleidingen
kleiner. Ook is de kans kleiner dat kijkers de bovenrand van de
achtergrond zien (zoals op de foto hiernaast).
Verder is de bovenleiding in de boog van spoor 12 vervangen. Die dateerde nog uit de beginperiode toen er nog enkele zeer brede stroomafnemers in gebruik waren. Ook was de rijdraad op sommige punten in de boog rechtstreeks bevestigd aan de uithouders, dus zonder rijdraadklem ertussen. Daardoor bestaat het risico dat het sleepstuk blijft hangen achter de uithouder. Door een rijdraadklem is de afstand daartussen wat groter. De oude rijdraad bestond uit verzilverd koperdraad van 0,5 mm, de nieuwe uit fosforbrons van 0,25 mm.
De oorzaak van de ontsporingen van vierassig motorrijtuig bij het inrijden van spoor 6 vanuit het schaduwstation is nog niet gevonden. Het onderzoek gaat voort.
En nog meer materieelnieuws: in oktober kreeg kolentram H7 een nieuw motordraaistel. Het oude was gemaakt op basis van een Lima-draaistel en was zo hoog dat het door de bodem van de kolenbak heen stak. Daarbovenop stond daarom een 'gereedschapskist' die er eigenlijk niet hoorde. Het nieuwe draaistel, gebouwd uit messing, met kosmetische zijkanten van kunststof, heeft een cylindervormige motor in de lengterichting en een wormoverbrenging. De hele aandrijving blijft nu onder de wagenbodem, waardoor de gereedschapskist plaats kon maken voor een bergje kolen.
Verder is de bovenleiding in de boog van spoor 12 vervangen. Die dateerde nog uit de beginperiode toen er nog enkele zeer brede stroomafnemers in gebruik waren. Ook was de rijdraad op sommige punten in de boog rechtstreeks bevestigd aan de uithouders, dus zonder rijdraadklem ertussen. Daardoor bestaat het risico dat het sleepstuk blijft hangen achter de uithouder. Door een rijdraadklem is de afstand daartussen wat groter. De oude rijdraad bestond uit verzilverd koperdraad van 0,5 mm, de nieuwe uit fosforbrons van 0,25 mm.
De oorzaak van de ontsporingen van vierassig motorrijtuig bij het inrijden van spoor 6 vanuit het schaduwstation is nog niet gevonden. Het onderzoek gaat voort.
En nog meer materieelnieuws: in oktober kreeg kolentram H7 een nieuw motordraaistel. Het oude was gemaakt op basis van een Lima-draaistel en was zo hoog dat het door de bodem van de kolenbak heen stak. Daarbovenop stond daarom een 'gereedschapskist' die er eigenlijk niet hoorde. Het nieuwe draaistel, gebouwd uit messing, met kosmetische zijkanten van kunststof, heeft een cylindervormige motor in de lengterichting en een wormoverbrenging. De hele aandrijving blijft nu onder de wagenbodem, waardoor de gereedschapskist plaats kon maken voor een bergje kolen.
maandag 6 augustus 2007
Onstuitbare bouwactiviteit
Abonneren op:
Posts (Atom)