zondag 12 december 2021

Aanhangrijtuig in dienst gesteld

 Nu de aansturing van de eenassige draaistellen is opgelost, kon het rijtuig afgebouwd worden. De HTM 685 is in dienst genomen, na enkele proefritten.

Proefrit achter de HTM 251, waarmee de wagen een mooie combinatie vormt.

De nummerfilmkasten zijn op het dak geplaatst, en het stopcontact voor de verlichtingskabel is aangebracht in het balkonscherm. Er is nog wel het nodige schilderwerk te verrichten.

De HTM 685 is gecompleteerd met handgrepen, wagennummers, biezen, en in gebruik genomen door passagiers. De werkplaats van Schragenhave is klaar voor een volgend project, dat achter de 685 al opdoemt.

 

woensdag 1 september 2021

Aangepaste draaistelconstructie

 Na een suggestie van GerardvV op het Beneluxspoor-forum is er een tussenschakel ingebouwd in het aansturingsmechanisme van de eenassige draaistellen.

De koppeling stuurt nu niet langer het voorste draaistel direct aan. In plaats daarvan vormt de koppeling de stok van een T, met het draaipunt op de kruising van de stok en de dwarsbalk.

Vanaf de dwarsbalk lopen stangen naar het draaistel, maar hoe dichter die stangen bij het draaipunt van de koppeling zitten, hoe kleiner de beweging is die wordt overgedragen op de truck. Precies wat we nodig hebben. 

Het rijdt nu prima door de bogen en ziet er zo uit:

HTM 650 eenassig draaistel

maandag 23 augustus 2021

Proefrit booginstelling trucks

Omdat de lange koppelstangen rechtstreeks aan de eenassige trucks zitten, begint de truck zich al in te stellen op de boog voordat die is begonnen. Je ziet dat de eerste truck scherper rechtsaf wil dan het spoor op dat punt. (De tram rijdt naar links.)
Nog erger is dat het achterste draaistel, dat zich nog op recht spoor bevindt, ook al doet alsof het in het krapste deel van de boog staat. Het ontspoort niet, maar schuurt wel.
Er moet dus een afzwakkende tussenstap in het mechanisme komen. Er is al een voorbeeld; aan de slag dus maar weer!

woensdag 18 augustus 2021

Geheel geel

De 650'er heeft nu helemaal z'n eerste laag HTM-geel gekregen. Alle metalen delen staan in de primer.
De volgende stap is het dak. 

zondag 15 augustus 2021

Tredebakken

Onder de vloer ontbraken nog de tredebakken. Die zijn gefabriceerd en staan klaar om onder de vloer van de 650'er te worden opgehangen. 

donderdag 12 augustus 2021

Wagenbak compleet

De balkons zijn bevestigd aan het middendeel van de wagenbak.
Ook zijn de buitenwanden voorzien van beulingijzers en een begin van bufferbalken. 
Het interieur kreeg dubbele en enkele klapbanken. Bij wijze van compromis rijdt de helft van de reizigers vooruit en de andere achteruit.
(Perspectivische vertekening door smartphone-lens)

zaterdag 31 juli 2021

Balkons glasdicht

De balkon- en deurvensters zijn van glas voorzien. Nu dit priegelwerkje gedaan is, kunnen de balkons met het middenstuk van de rijtuigbak worden verenigd. Ze staan nu nog los, om makkelijk in het balkoninterieur te kunnen werken.

Om verfvlekken op de ruiten te voorkomen, zijn de sponningen en omgeving al geschilderd. Waar nog details moeten worden toegevoegd, zoals latten, buffers en lichtstroomstopcontacten, is nog niet geschilderd. Omdat dat altijd wordt gevraagd: Humbrol HR103 Lining Cream.