donderdag 1 juli 2021

Veren en schuivers

Met bladveren, spiraalveren en baanschuivers krijgen de eenassige draaistellen hun karakteristieke uiterlijk. 
De trucks bestaan uit fosforbrons, messing, en wielen van Lima op assen voor 32mm-spoor.

donderdag 17 juni 2021

De bodem!

De eenassige trucks kregen een draaipunt met een groot oplegvlak. De vloer die daarop rust, helpt de trucks horizontaal te houden

dinsdag 15 juni 2021

Systeem-Kamp of Delmez

De twee trucks zijn verbonden door kruiselingse stangen. Bij motorrijtuigen staat dit o.a. bekend als het systeem-Kamp of -Delmez, bekend uit Rotterdam.
Als de wagen aan zijn koppeling in een boog wordt getrokken, stellen de assen zich in op de boogstraal. 
Dat is fijn bij zo'n grote radstand. Het is ook de reden dat het systeem slecht beviel bij losse motorwagens: er moet aan de koppeling worden getrokken, anders zwabberen de trucks heen en weer. En bij een los motorrijtuig trekt er niets aan de koppeling, dus...

maandag 14 juni 2021

Terug naar normaalspoor

 Na de vorige twee, metersporige, projecten is nu het normaalspoor weer aan de beurt.

Voor mijn twee HTM-tweeassers van Schragenhave bouw ik eindelijk eens een achterwagen, aanhangrijtuig. 

De keus is gevallen op een 650-er. Deze rijtuigen op twee eenassige trucks waren tot 1961 alomtegenwoordig in Den Haag. Er is geen enkel exemplaar museaal bewaard.

Wel behouden is de bijna gelijke 614, waarschijnlijk omdat die een paar meter korter was met z'n enkele i.p.v. dubbele balkondeuren.

 



Eerst maar eens het onderstel. Gelukkig geen aandrijving of stroomafname nodig, deze keer.

 


 



dinsdag 16 maart 2021

Ganz fertig! Motorrijtuig Schöneiche 34

 Voor de volledigheid nog even een foto van de voltooide Triebwagen 34. De bekabeling in het interieur wordt nog gefatsoeneerd wanneer ik de DCC-decoder installeer. 

Tw 34 Schöneiche 1:45


vrijdag 29 januari 2021

Nog een vierasser: Schöneiche Tw 34

 Er lag nog een h0-onderstel in de kast van een Amerikaanse dieselloc. Dus de vier assen verlengd tot zo'n 30mm, zodat de wielstellen geschikt gemaakt konden worden voor 22,5mm-spoor. Nieuwe Bühler-motor erin, met handhaving van de oorspronkelijke vliegwielen, en de aandrijving voor een volgende tram is beschikbaar.

Nu nog de vraag: welk prototype? Ik kan de truckstand niet makkelijk veranderen, omdat het een zinkspuitgietwerk-chassis is. Dus we zitten vast aan een vierasser met dicht bij elkaar staande draaistellen, ofwel trucks, in het tram-parlando

Verder wilde ik graag een oorspronkelijk meterspoorrijtuig, liefst in tweerichtingsuitvoering. Dus geen normaalsporige tram die "op het eiland Waan op meterspoordraaistellen is gezet". 

Een zoektocht ondernomen naar vrij korte vierassers op meterspoor, en uitgekomen bij deze:

Pre-war Tram nr 34,Straßenbahn Schöneiche DDR Jan 1990 - Flickr - sludgegulper
Felix O, CC BY-SA 2.0 <https://creativecommons.org/licenses/by-sa/2.0>, via Wikimedia Commons

(Museum-)motorrijtuig 34 van de Strassenbahn Schöneiche-Rüdersdorf bij Berlijn. 

En bouwen maar, in bristolkarton.


Tram in wording 1:45

De balkons zijn hier korter dan het voorbeeld, omdat dat minder problemen geeft met het krappe profiel van vrije ruimte op het Eiland Waan. Maar na weloverwogen adviezen van modelbouwvrienden koos ik toch voor de lange balkons.

De verzonnen klapdeurtjes maakten weer plaats voor de schuifdeur, die opengeschoven een plaats vindt achter het grote zijraam. Zo klopt alles weer, ook de proporties van de originele tram. 

Het effect is er: een eigenlijk te lange vierasser gezien de truckstand, met een centrale pantograaf en, op de een of andere manier, een ontspannen uitstraling.


0m-model Schöneiche emr 34


woensdag 13 januari 2021

Aachen Großraumwagen 1010: niet gesloopt

 Het afgelopen halfjaar, de tweede helft van 2020, is vooral besteed aan de bouw van vierassige motorwagen ASEAG 1010, een Talbot-Grossraumwagen uit Aken. 

Behalve dat Aken vlak bij mijn woonplaats ligt, is er nog een connectie met het Isle of Man. Na de opheffing van het trambedrijf van Aachen in 1974 kocht de Manx Electric Railway zeven Grossraumwagens van deze onderneming. Van zes exemplaren werden alleen de tractie-installaties en nog wat onderdelen naar het Isle of Man gestuurd, waarvoor de zevende wagen - de 1010 - als 'verpakking' zou dienen. 

Door een misverstand kwam de wagen leeg in Douglas aan; de onderdelen van de andere wagens arriveerden afzonderlijk. De 1010 diende nog enige tijd als opslagruimte, maar werd uiteindelijk in verwaarloosde toestand gesloopt.

Stel dat dat niet gebeurd was, en de MER deze tram weer rijvaardig had gemaakt? Dat probeer ik hiermee uit te beelden. 

De wagenbak is gebouwd van bristolkarton, met een eenvoudig onderstel van messing balkjes dat rust op twee Black Beetle-draaistellen.

 

ASEAG 1010 in Null

Na

Na veel passen, meten, plakken en schilderen is dit het resultaat:



Aachen 1010

De 1010 wenst alle bezoekers van het Eiland Waan een Gelukkig '21. 

Toevallig ook te zien op deze foto is de Terminus Tavern, het middendeel van een bekend café op het Isle of Man dat hier een gat in de gevelwand opvult. Op de voorgrond staat de eveneens recent gereedgekomen museumbus van de Waan Electric Railway. Het is een Citroën-busje uit de jaren '20.