donderdag 8 november 2012

De rode tram

Op het Nulweekeinde draaide het nieuwe gesloten rijtuig B13 mee in het dienstrooster, getrokken door de vierassige motorwagen A3. Met de postgoederenwagen erachter was het voor Waanse begrippen een fors konvooi.
Op de foto is de A3 al door het kleine S-bochtje bij de remise, terwijl de sleep er nog doorheen moet. Vandaar de ogenschijnlijk verschoven positie van de motorwagen, die bovendien een paar millimeter smaller is dan het aanhangrijtuig.


zondag 4 november 2012

Gasten op Waan

Tijdens het Spoornulweekeinde 2012 mocht het eiland Waan weer eens gast-materieel van andere trambedrijven verwelkomen. Op het enige stukje normaalspoor op het remiseterrein werden o.a. tweeassers van Lehnhardt tentoongesteld.

Temidden van het andere materieel slaan de tinplate-modellen van Lehnhardt qua detaillering helemaal geen gek figuur. Dank aan Rob Giskes voor het ter beschikking stellen van deze wagens!


zaterdag 13 oktober 2012

Waan in Zutphen

Bijna vergeten te melden: het eiland Waan is vandaag en morgen te bezichtigen op het Spoor Nul Weekeinde in Zutphen, in het onderwijsgebouw aan de Wijnhofstraat 1. Welkom, gratis.

Maar ik had het ook zó druk met het digitaliseren van de volledige Waanse tramvloot, dat het bloggen er lelijk bij is ingeschoten. Maar het werkt!

Op de voorgrond: h0 en 0 naast elkaar. Op de achtergrond: het Eiland Waan.

donderdag 20 september 2012

Van Waterland naar Waan

In 1956 staakte de Waterlandse tram van de NZH haar diensten. De tramrijtuigen verlieten het gebied ten noorden van Amsterdam. Van dit metersporige materieel is het één en ander bewaard gebleven bij het NZH-museum in Haarlem. Verder is er niets van over. Of toch?

De BY 13 arriveerde begin 1956 op het eiland Waan en werd daar na een revisie in dienst genomen.
Het model is nu voltooid, en zal hopelijk zijn première beleven op het Nulspoorweekeinde in oktober 2012.

Hier is alvast een kiekje...
Het rijtuig wordt op Waan ingezet onder het administratieve nummer B13.

dinsdag 11 september 2012

Proefrit A205

De Flexity 205 bestaat uit drie bakken. Als speelgoedmodel heeft ook de middenbak wielstellen, maar die horen er uiteraard niet onder en die zijn dus verwijderd. De ene kopbak wordt niet aangedreven en kreeg twee loopassen. Uit de bodemplaat van de andere kop is een rechthoek gezaagd, en daar is het motorblok in geplaatst.
Zoals gebruikelijk liggen alle wielen, links en rechts, aan massa, en levert de bovenleiding de voedingsspanning. Met een geleende pantograaf op het dak, ter vervanging van het geheel uit plastic bestaande en dus onbruikbare ding dat erop zat, werd de bedrading gecompleteerd en kon de eerste proefrit worden gehouden.
Het zag er leuk uit, maar het resultaat is vooralsnog negatief. De te lage maximumsnelheid, al eerder gesignaleerd, levert een onnatuurlijke aanblik op. Uiteraard moet een tram ook langzaam kunnen rijden, maar een modern exemplaar hoort ook een redelijke topsnelheid te kunnen tonen. Dus... wordt vervolgd!

woensdag 5 september 2012

Nieuwe oude foto's

Er is weer een fraai boek verschenen over de Manx Electric Railway, dat naast 250 veelal onbekende foto's ook het verhaal van de familie Hendry vertelt. De auteur, Robert Hendry, volgt de MER van jongsaf aan, in navolging van zijn vader. Het is een kostbare uitgave, maar dankzij een gul geldpasje kon het toch worden aangeschaft tijdens een bezoek aan Londen. Ik heb er bijzonder van genoten, dag na dag.
Manx Electric Railway SagaRobert P. Hendry. Brora: Adam Gordon. ISBN 978-1-874422-82-2.
Hardcover, 144 pag.

woensdag 29 augustus 2012

Motorblok voor Flexity 205

Gestaag wordt verder gebouwd aan de Flexity 205. Op de foto zijn te zien, van links naar rechts:
een kopbak, een bodemplaat voorzien van 22,5mm-wielstellen, een bodemplaat met de oorspronkelijke wielstellen, die in de wielkasten onder de zitplaatsen zitten, het motorblok dat in die bodemplaat moet komen, en nog een kopbak.

Het motorblok heeft een as in de lengterichting met twee wormwielen die de assen aandrijven. De lengte-as wordt in draaiing gebracht door de eveneens in lengterichting liggende motor, via rechte tandwielen.

Het ding rijdt, maar maakt een hels kabaal door de vele overbrengingen, waarvan de meeste metaal-op-metaal zijn. De topsnelheid is niet hoog, eerder te laag, maar voor een model is dat geen probleem.