maandag 26 september 2005

Loc 23 in aanbouw

De bouw van loc 23 is begonnen. De eerste fase mislukt: een bodemplaat uit 1mm nieuwzilver blijkt te hoog gegrepen. Het materiaal is keihard; het lukt maar nauwelijks om een gaatje van 2mm te boren. Met dunner nz-plaat lukt het gelukkig wel.

vrijdag 23 september 2005

Open tram A14 klaar voor zomerseizoen

23 september 2005 - De A14 is klaar om te worden ingezet. Waan staat momenteel niet op poten, dus het rijtuig verdwijnt voorlopig in de kist.

Maar hier is in ieder geval een foto:


zaterdag 17 september 2005

De Fischer-sleepbeugel

17 september 2005 - De Open Crossbench 14, in aanbouw, heeft een Fischer bow collector (sleepbeugel) gekregen. Na wat justeren werkt hij - althans op recht spoor. Bogen en bovenleiding geven altijd nog verrassingen.

Aanvulling op dit bericht, 1 oktober 2012:
De Fischer-sleepbeugel hoeft niet zijwaarts in een halve cirkel te worden omgezwaaid als de tram van rijrichting wisselt. De beugel is zo kort dat hij "bovenlangs" kan omklappen wanneer de tram de andere kant uit rijdt. Dan moet de beugel natuurlijk niet precies onder een starre bovenleidingsbevestiging staan.

Een dergelijk systeem werd gebruikt door de Gemeentetram Groningen.

Het verenstelsel onderaan het scharnierpunt van de beugel zorgt dat de beugel in principe rechtop wil staan. Dat kan niet, en dus neemt de beugel een schuine stand aan, naar achter slepend ten opzichte van de rijrichting.

Het sleepstuk van de Fischer-beugel evolueerde ten opzichte van de tekening hierboven, die afkomstig is uit een leerzaam artikel van Hawthorne Tram Depot, Melbourne. De A14 van het eiland Waan ziet er aan de bovenkant uit als de modernere Fischer-beugels zoals ze onder andere werden gebruikt in Glasgow (de tram rijdt op het linkerspoor van ons vandaan):

Glasgow "Cunarder" motorrijtuig , bouwjaar 1950. Auchenshuggle, Glasgow.
Foto: David Mitchell, juli 1961 SCT'61 

En tenslotte het korte beugeltje van de Groningers:



Beugelzwaaien: lange sleepbeugels moeten zijwaarts worden gedraaid bij het omkeren van de rijrichting. Deaze handeling heet beugelzwaaien. De HTM 2 (GTr 72) had na de restauratie een zeer lange sleepbeugel. Het is deze zwaaibeweging die niet nodig is bij Fischer- of zwikbeugels.



vrijdag 9 september 2005

Waan op het web

9 september 2005 - Alle Waan-pagina's moeten bijelkaar worden gepresenteerd. Dat ben ik vandaag gaan realiseren.
Het resultaat: [is inmiddels offline gehaald omdat die site te duur was]

woensdag 10 augustus 2005

Open motorwagen 14 in aanbouw

10 augustus 2005 - Begin van de bouw van open motorrijtuig A 14; voorbeeld: open crossbench 14.
En zo moet-ie worden: Motorrijtuig 14 in 1961 in Laxey. Foto: M. King Collection

zaterdag 15 januari 2005

In Rail Magazine 1/2005

januari 2005 - Een artikel over 'Waan' verschijnt in Rail Magazine, met prachtige foto's van Len de Vries.
Zoals deze, die een groot deel van het materieelbestand van dat moment laat zien.

zaterdag 13 november 2004

Bij 0-forum in Vilvoorde

November 2004 - Het Eiland Waan treedt op bij 0-Forum in Vilvoorde. Leuke show, veel andere modeltrams in 0 te zien. O.a. Don Sibley, Paul Penders.
Als bemanningslid is Marcel Geurtjens mee. Dankzij zijn waardevolle suggesties tijdens het niet altijd makkelijke opbouwen van de baan worden in de komende maanden veranderingen doorgevoerd waardoor het opbouwen iets vlotter en makkelijker kan verlopen. Als dank voor zijn inspirerende adviezen wordt Marcel benoemd tot CME, Chief Mechanical Engineer, van de Electrische Spoorweg-Maatschappij van het Eiland Waan. Hij maakte ook de drie onderstaande foto's.

De A3 is nog getooid met zijn grote schaarbeugel, NZH-smalspoortype. De wagen doet in de verte denken aan een Métallurgique, al had die geen open balkons. Verder geldt er op de wegen van Waan nog rechts verkeer. Dat wordt later in overeenstemming gebracht met de verkeersregels van het Isle of Man.

De A251, nog zonder nummer op het zijpaneel, koppelt de open bijwagen aan voor een ritje naar het noorden. Het aanhangrijtuig was niet geliefd bij het personeel wegens de grote ontspoorgevoeligheid.

"Wedstrijdje",  heet deze foto. De dubbeldekkerbus is van karton, en gebaseerd op een internet-tekening van een Londense Routemaster, de archetypische dubbeldekker. De bus heeft de kleuren van Douglas Corporation, het gemeentebedrijf van de hoofdstad van het eiland Man.