maandag 28 juni 2004

L'île de Waan à Nancy

Juni 2004 - De baan is te zien op de internationale 0-tentoonstelling in Nancy. Veel leuke reacties: iemand die geboren is op het IoM zegt 'It looks very Manx!'
In deze periode - De tafereelhoogte wordt vergroot van 1 meter tot 1m30. Voor kijkende kinderen wordt één van de materieelkisten voorzien van een deksel, zodat ze erop kunnen staan. Zo krijgt iedereen een beeld van 'net onder ooghoogte'.
De vierasser A3, nog met de grote Budapester-beugel. En de A251 is ingetuigdals lijn 38.


Foto ©Jack Trèves (merci!)


dinsdag 28 augustus 2001

Rijtuig gebouwd, baanwerk gedaan

Augustus 2001 Gnomy-rijtuig op twee draaistellen gebouwd. Nu nog schilderen. Bobbel uit helling verwijderd die werkte als ongewenste ontkoppelaar.

zaterdag 24 februari 2001

Bachmann-tweeassers gearriveerd

Februari 2001 Aanschaf van Bachmann Streetcars. Zijn 0e, moeten dus nog omgespoord worden.

En na het omsporen, wat neerkomt op het vervangen van de twee assen door twee langere, rijdt de A4, zoals zijn nummer zou worden, trouw zijn rondjes, en haalt daarbij makkelijk de bus in. Die lijkt maar niet vooruit te komen...

donderdag 23 november 2000

Drie Gnomy's, één salonrijtuig

November 2000 Aanschaf en verzaging van drie Gnomy-rijtuigjes, voor de bouw van een gesloten vierassig aanhangrijtuig(je). Twee Brill-27c-draaistellen zijn in aanbouw.


De 'snijbrander' heeft zijn werk gedaan. Achteraan is één van de Brill 27c-trucks te zien.

De drie Gnomy's zijn verenigd tot een salonrijtuig. Om het in hoogte beter te laten passen bij de (toen) voorhanden zijnde trams, is het rijtuig ook (van onderen) wat hoger gemaakt. Dat werd een jaar of tien later weer ongedaan gemaakt.

In het Waanse kleurenschema, ontleend aan de Manx Electric Railway, is het rijtuig nu onderweg.

 
 Na de komst van steeds meer motorrijtuigen naar Manx voorbeeld ging de hoogte van het rijtuig uit de toon vallen. Omstreeks 2007 werd het lager gemaakt, en sindsdien ziet het rijtuig er zo uit:
 

Waan B63

vrijdag 1 september 2000

Andere zaken gaan voor

September 2000 Verhuizing van Deventer naar Hilversum. Periode van Grote Stilstand.

De toestand eind 1999: sporen nog niet geballast, bovenleidingsmasten in de bruine grondverf, en motorwagen A36 pendelt op het hoofdspoor.

woensdag 22 december 1999

Spoor 6

Winter 1999/2000 Bouw van symmetrisch wissel voor eindpunt Port Ehgl, en bovenleidingsmasten voor idem.

Het symmetrisch wissel wordt de aanzet voor spoor 6, links op de plattegrond, waarmee het oorspronkelijke U-vormige traject wordt aangevuld zodat er een ovaal ontstaat. Zo krijgen we de mogelijkheid om trams continu te laten rijden zonder menselijke interventie, wat handig is op tentoonstellingen.

Het spoor heeft geen voorbeeld op het Isle of Man. Het tramtracé daar is langgerekt met wat slingeringen, maar zo'n haakse aftakking is er niet. Het spoor dat op het eiland Waan tussen de huizen tevoorschijn komt, mag dan aan de fantasie zijn ontsproten, het vormt wel een populair motief bij de vele fotografen die het modeltafereel op de korrel nemen.


Motorwagen A4, oorspronkelijk een tweeasser fabrikaat Bachmann, verschijnt op spoor 6.

vrijdag 22 oktober 1999

Duimen omhoog voor Waan!

Oktober 1999 - Eerste publieke optreden van Isle of Waan (Eiland Waan).
Logo van ESM geïntroduceerd: Driehand, gebaseerd op, hoe kan het ook anders, het driebeentje van het Isle of Man.