Een Kleine Budapester, dat is de gangbare bijnaam voor de tram die nu in aanbouw is voor Schragenhave. Als NZh-liefhebber wil je natuurlijk een Budapester op je baan, maar dat is voor Schragenhave geen goed idee.
De Budapesters, grote vierassige wagens, reden in formaties van twee of drie wagens. In schaal nul al gauw een meter lang, en zo'n combinatie is gewoon te veel voor een modelbaan van 3m60.
Voor de lokaaldiensten schafte de NZH een kortere versie van de Budapester-wagens aan. Die reden met een of twee bijwagens, of solo, op de diensten tussen Scheveningen en Voorburg. Voor de lange trajecten naar Leiden en verder waren ze eigenlijk te traag, zeker met twee aanhangrijtuigen.
Zo'n korte Budapester, zeker alleen rijdend, is wel passend voor Schragenhave. Zo is het Hongaarse materieeltype vertegenwoordigd, en wel door een wagen waar ruimte voor is.
Het frame en de draaistellen zijn in ruwbouw gereed; nu is het tijd voor de eerste proefritten. Kan de tram door het knelpunt, de krappe S-vormige spoorverbinding bij de remise?
|
Het geraamte van de NZH A508 op het overloopwissel. Kan dat?
|
|
De wielen komen in aanraking met het frame. Bij tweerailbedrijf kan dat leiden tot kortsluiting. Ook is er kans op ontsporing als het draaistel niet helemaal vrij kan uitzwenken.
|
Werk aan de winkel dus!