zaterdag 31 juli 2021

Balkons glasdicht

De balkon- en deurvensters zijn van glas voorzien. Nu dit priegelwerkje gedaan is, kunnen de balkons met het middenstuk van de rijtuigbak worden verenigd. Ze staan nu nog los, om makkelijk in het balkoninterieur te kunnen werken.

Om verfvlekken op de ruiten te voorkomen, zijn de sponningen en omgeving al geschilderd. Waar nog details moeten worden toegevoegd, zoals latten, buffers en lichtstroomstopcontacten, is nog niet geschilderd. Omdat dat altijd wordt gevraagd: Humbrol HR103 Lining Cream. 

maandag 26 juli 2021

Balkonscène

De balkonschermen, compleet met buitensponningen en bovenrand, zijn in vorm gerold. De kromming wordt gefixeerd door de parabolische rand van het valse plafond, en door een binnenvensterbank met een identieke rand. Daar komt later nog de vloer bij, met zo'n zelfde ronding.
Achter de buitensponning komen de vlakke binnensponningen te staan. Een priegelwerkje dat wel meer stevigheid biedt aan de 'koepel' ofwel vensterpartij.
Het balkon wordt gecompleteerd met twee vouwdeuren per zijkant, in totaal dus vier deurvleugels per in-/uitgang.

woensdag 14 juli 2021

Wagenbak in delen

Op basis van een 1:45-NVBS-tekening zijn wanden, deuren, spanten en zo uitgetekend. Ze zijn op dun karton geplakt met houtlijm, en na grondige droging worden ze uitgesneden.

donderdag 1 juli 2021

Veren en schuivers

Met bladveren, spiraalveren en baanschuivers krijgen de eenassige draaistellen hun karakteristieke uiterlijk. 
De trucks bestaan uit fosforbrons, messing, en wielen van Lima op assen voor 32mm-spoor.

donderdag 17 juni 2021

De bodem!

De eenassige trucks kregen een draaipunt met een groot oplegvlak. De vloer die daarop rust, helpt de trucks horizontaal te houden

dinsdag 15 juni 2021

Systeem-Kamp of Delmez

De twee trucks zijn verbonden door kruiselingse stangen. Bij motorrijtuigen staat dit o.a. bekend als het systeem-Kamp of -Delmez, bekend uit Rotterdam.
Als de wagen aan zijn koppeling in een boog wordt getrokken, stellen de assen zich in op de boogstraal. 
Dat is fijn bij zo'n grote radstand. Het is ook de reden dat het systeem slecht beviel bij losse motorwagens: er moet aan de koppeling worden getrokken, anders zwabberen de trucks heen en weer. En bij een los motorrijtuig trekt er niets aan de koppeling, dus...

maandag 14 juni 2021

Terug naar normaalspoor

 Na de vorige twee, metersporige, projecten is nu het normaalspoor weer aan de beurt.

Voor mijn twee HTM-tweeassers van Schragenhave bouw ik eindelijk eens een achterwagen, aanhangrijtuig. 

De keus is gevallen op een 650-er. Deze rijtuigen op twee eenassige trucks waren tot 1961 alomtegenwoordig in Den Haag. Er is geen enkel exemplaar museaal bewaard.

Wel behouden is de bijna gelijke 614, waarschijnlijk omdat die een paar meter korter was met z'n enkele i.p.v. dubbele balkondeuren.

 



Eerst maar eens het onderstel. Gelukkig geen aandrijving of stroomafname nodig, deze keer.