De bouw van loc 23 is begonnen. De
eerste fase mislukt: een bodemplaat uit 1mm nieuwzilver blijkt
te hoog gegrepen. Het materiaal is keihard; het lukt maar
nauwelijks om een gaatje van 2mm te boren. Met dunner nz-plaat
lukt het gelukkig wel.
maandag 26 september 2005
vrijdag 23 september 2005
Open tram A14 klaar voor zomerseizoen
23 september 2005 - De A14 is klaar om te worden
ingezet. Waan staat momenteel niet op poten, dus het rijtuig
verdwijnt voorlopig in de kist.
Maar hier is in ieder geval een foto:
Maar hier is in ieder geval een foto:
zaterdag 17 september 2005
De Fischer-sleepbeugel
17 september 2005 - De Open Crossbench 14, in aanbouw,
heeft een Fischer bow collector (sleepbeugel) gekregen.
Na wat justeren werkt hij - althans op recht spoor. Bogen en
bovenleiding geven altijd nog verrassingen.
Aanvulling op dit bericht, 1 oktober 2012:
De Fischer-sleepbeugel hoeft niet zijwaarts in een halve cirkel te worden omgezwaaid als de tram van rijrichting wisselt. De beugel is zo kort dat hij "bovenlangs" kan omklappen wanneer de tram de andere kant uit rijdt. Dan moet de beugel natuurlijk niet precies onder een starre bovenleidingsbevestiging staan.
Een dergelijk systeem werd gebruikt door de Gemeentetram Groningen.
Het verenstelsel onderaan het scharnierpunt van de beugel zorgt dat de beugel in principe rechtop wil staan. Dat kan niet, en dus neemt de beugel een schuine stand aan, naar achter slepend ten opzichte van de rijrichting.
Het sleepstuk van de Fischer-beugel evolueerde ten opzichte van de tekening hierboven, die afkomstig is uit een leerzaam artikel van Hawthorne Tram Depot, Melbourne. De A14 van het eiland Waan ziet er aan de bovenkant uit als de modernere Fischer-beugels zoals ze onder andere werden gebruikt in Glasgow (de tram rijdt op het linkerspoor van ons vandaan):
En tenslotte het korte beugeltje van de Groningers:
Beugelzwaaien: lange sleepbeugels moeten zijwaarts worden gedraaid bij het omkeren van de rijrichting. Deaze handeling heet beugelzwaaien. De HTM 2 (GTr 72) had na de restauratie een zeer lange sleepbeugel. Het is deze zwaaibeweging die niet nodig is bij Fischer- of zwikbeugels.
Aanvulling op dit bericht, 1 oktober 2012:
De Fischer-sleepbeugel hoeft niet zijwaarts in een halve cirkel te worden omgezwaaid als de tram van rijrichting wisselt. De beugel is zo kort dat hij "bovenlangs" kan omklappen wanneer de tram de andere kant uit rijdt. Dan moet de beugel natuurlijk niet precies onder een starre bovenleidingsbevestiging staan.
Een dergelijk systeem werd gebruikt door de Gemeentetram Groningen.
Het verenstelsel onderaan het scharnierpunt van de beugel zorgt dat de beugel in principe rechtop wil staan. Dat kan niet, en dus neemt de beugel een schuine stand aan, naar achter slepend ten opzichte van de rijrichting.
Het sleepstuk van de Fischer-beugel evolueerde ten opzichte van de tekening hierboven, die afkomstig is uit een leerzaam artikel van Hawthorne Tram Depot, Melbourne. De A14 van het eiland Waan ziet er aan de bovenkant uit als de modernere Fischer-beugels zoals ze onder andere werden gebruikt in Glasgow (de tram rijdt op het linkerspoor van ons vandaan):
Glasgow "Cunarder" motorrijtuig , bouwjaar 1950. Auchenshuggle, Glasgow.
Foto: David Mitchell, juli 1961 SCT'61
Foto: David Mitchell, juli 1961 SCT'61
En tenslotte het korte beugeltje van de Groningers:
Beugelzwaaien: lange sleepbeugels moeten zijwaarts worden gedraaid bij het omkeren van de rijrichting. Deaze handeling heet beugelzwaaien. De HTM 2 (GTr 72) had na de restauratie een zeer lange sleepbeugel. Het is deze zwaaibeweging die niet nodig is bij Fischer- of zwikbeugels.
vrijdag 9 september 2005
Waan op het web
9 september 2005 - Alle Waan-pagina's moeten
bijelkaar worden gepresenteerd. Dat ben ik vandaag gaan
realiseren.
Het resultaat: [is inmiddels offline gehaald omdat die site te duur was]
Het resultaat: [is inmiddels offline gehaald omdat die site te duur was]
woensdag 10 augustus 2005
Open motorwagen 14 in aanbouw
10 augustus 2005 - Begin van de bouw van open
motorrijtuig A 14; voorbeeld: open crossbench 14.
En zo moet-ie worden: Motorrijtuig 14 in 1961 in Laxey. Foto: M. King Collection
En zo moet-ie worden: Motorrijtuig 14 in 1961 in Laxey. Foto: M. King Collection
zaterdag 15 januari 2005
In Rail Magazine 1/2005
januari 2005 - Een artikel over 'Waan' verschijnt in
Rail Magazine, met prachtige foto's van Len de Vries.
Zoals deze, die een groot deel van het materieelbestand van dat moment laat zien.
Zoals deze, die een groot deel van het materieelbestand van dat moment laat zien.
zaterdag 13 november 2004
Bij 0-forum in Vilvoorde
November 2004 - Het Eiland Waan treedt op bij 0-Forum
in Vilvoorde. Leuke show, veel andere modeltrams in 0 te zien.
O.a. Don Sibley, Paul Penders.
Als bemanningslid is Marcel Geurtjens mee. Dankzij zijn waardevolle suggesties tijdens het niet altijd makkelijke opbouwen van de baan worden in de komende maanden veranderingen doorgevoerd waardoor het opbouwen iets vlotter en makkelijker kan verlopen. Als dank voor zijn inspirerende adviezen wordt Marcel benoemd tot CME, Chief Mechanical Engineer, van de Electrische Spoorweg-Maatschappij van het Eiland Waan. Hij maakte ook de drie onderstaande foto's.
Als bemanningslid is Marcel Geurtjens mee. Dankzij zijn waardevolle suggesties tijdens het niet altijd makkelijke opbouwen van de baan worden in de komende maanden veranderingen doorgevoerd waardoor het opbouwen iets vlotter en makkelijker kan verlopen. Als dank voor zijn inspirerende adviezen wordt Marcel benoemd tot CME, Chief Mechanical Engineer, van de Electrische Spoorweg-Maatschappij van het Eiland Waan. Hij maakte ook de drie onderstaande foto's.
![]() |
De A251, nog zonder nummer op het zijpaneel, koppelt de open bijwagen aan voor een ritje naar het noorden. Het aanhangrijtuig was niet geliefd bij het personeel wegens de grote ontspoorgevoeligheid. |
Abonneren op:
Posts (Atom)