30 juni 2004 - Bij Steam Era Models in Australië zijn
twee Black Beetle-draaistellen besteld die zijn bestemd voor de
te bouwen tramloc 23 (MER, 1901-1926). Ze arriveren binnen een
week en blijven dan voorlopig op de plank liggen. Zie verder in
najaar 2005!
woensdag 30 juni 2004
maandag 28 juni 2004
L'île de Waan à Nancy
Juni 2004 - De baan is te zien op de internationale
0-tentoonstelling in Nancy. Veel leuke reacties: iemand die
geboren is op het IoM zegt 'It looks very Manx!'
In deze periode - De tafereelhoogte wordt vergroot van 1 meter tot 1m30. Voor kijkende kinderen wordt één van de materieelkisten voorzien van een deksel, zodat ze erop kunnen staan. Zo krijgt iedereen een beeld van 'net onder ooghoogte'.
In deze periode - De tafereelhoogte wordt vergroot van 1 meter tot 1m30. Voor kijkende kinderen wordt één van de materieelkisten voorzien van een deksel, zodat ze erop kunnen staan. Zo krijgt iedereen een beeld van 'net onder ooghoogte'.
De vierasser A3, nog met de grote Budapester-beugel. En de A251 is ingetuigdals lijn 38. |
![]() |
Foto ©Jack Trèves (merci!) |
dinsdag 28 augustus 2001
Rijtuig gebouwd, baanwerk gedaan
Augustus 2001 Gnomy-rijtuig op twee draaistellen gebouwd. Nu nog schilderen.
Bobbel uit helling verwijderd die werkte als ongewenste ontkoppelaar.
zaterdag 24 februari 2001
Bachmann-tweeassers gearriveerd
Februari 2001 Aanschaf van Bachmann Streetcars. Zijn
0e, moeten dus nog omgespoord worden.
En na het omsporen, wat neerkomt op het vervangen van de twee assen door twee langere, rijdt de A4, zoals zijn nummer zou worden, trouw zijn rondjes, en haalt daarbij makkelijk de bus in. Die lijkt maar niet vooruit te komen...
En na het omsporen, wat neerkomt op het vervangen van de twee assen door twee langere, rijdt de A4, zoals zijn nummer zou worden, trouw zijn rondjes, en haalt daarbij makkelijk de bus in. Die lijkt maar niet vooruit te komen...
donderdag 23 november 2000
Drie Gnomy's, één salonrijtuig
November 2000 Aanschaf en verzaging van drie Gnomy-rijtuigjes, voor de bouw van een gesloten vierassig aanhangrijtuig(je). Twee Brill-27c-draaistellen zijn in aanbouw.
De 'snijbrander' heeft zijn werk gedaan. Achteraan is één van de Brill 27c-trucks te zien.![]() |
De drie Gnomy's zijn verenigd tot een salonrijtuig. Om het in hoogte
beter te laten passen bij de (toen) voorhanden zijnde trams, is het rijtuig ook
(van onderen) wat hoger gemaakt. Dat werd een jaar of tien later weer
ongedaan gemaakt.
Na de komst van steeds meer motorrijtuigen naar Manx voorbeeld ging de hoogte van het rijtuig uit de toon vallen. Omstreeks 2007 werd het lager gemaakt, en sindsdien ziet het rijtuig er zo uit:
vrijdag 1 september 2000
Andere zaken gaan voor
September 2000 Verhuizing van Deventer naar Hilversum.
Periode van Grote Stilstand.
De toestand eind 1999: sporen nog niet geballast, bovenleidingsmasten in de bruine grondverf, en motorwagen A36 pendelt op het hoofdspoor.
De toestand eind 1999: sporen nog niet geballast, bovenleidingsmasten in de bruine grondverf, en motorwagen A36 pendelt op het hoofdspoor.
woensdag 22 december 1999
Spoor 6
Winter 1999/2000 Bouw van symmetrisch wissel voor
eindpunt Port Ehgl, en bovenleidingsmasten voor idem.
Het symmetrisch wissel wordt de aanzet voor spoor 6, links op de plattegrond, waarmee het oorspronkelijke U-vormige traject wordt aangevuld zodat er een ovaal ontstaat. Zo krijgen we de mogelijkheid om trams continu te laten rijden zonder menselijke interventie, wat handig is op tentoonstellingen.
Het spoor heeft geen voorbeeld op het Isle of Man. Het tramtracé daar is langgerekt met wat slingeringen, maar zo'n haakse aftakking is er niet. Het spoor dat op het eiland Waan tussen de huizen tevoorschijn komt, mag dan aan de fantasie zijn ontsproten, het vormt wel een populair motief bij de vele fotografen die het modeltafereel op de korrel nemen.
Het symmetrisch wissel wordt de aanzet voor spoor 6, links op de plattegrond, waarmee het oorspronkelijke U-vormige traject wordt aangevuld zodat er een ovaal ontstaat. Zo krijgen we de mogelijkheid om trams continu te laten rijden zonder menselijke interventie, wat handig is op tentoonstellingen.
Het spoor heeft geen voorbeeld op het Isle of Man. Het tramtracé daar is langgerekt met wat slingeringen, maar zo'n haakse aftakking is er niet. Het spoor dat op het eiland Waan tussen de huizen tevoorschijn komt, mag dan aan de fantasie zijn ontsproten, het vormt wel een populair motief bij de vele fotografen die het modeltafereel op de korrel nemen.
![]() |
Motorwagen A4, oorspronkelijk een tweeasser fabrikaat Bachmann, verschijnt op spoor 6. |
Abonneren op:
Posts (Atom)