zaterdag 15 januari 2005

In Rail Magazine 1/2005

januari 2005 - Een artikel over 'Waan' verschijnt in Rail Magazine, met prachtige foto's van Len de Vries.
Zoals deze, die een groot deel van het materieelbestand van dat moment laat zien.

zaterdag 13 november 2004

Bij 0-forum in Vilvoorde

November 2004 - Het Eiland Waan treedt op bij 0-Forum in Vilvoorde. Leuke show, veel andere modeltrams in 0 te zien. O.a. Don Sibley, Paul Penders.
Als bemanningslid is Marcel Geurtjens mee. Dankzij zijn waardevolle suggesties tijdens het niet altijd makkelijke opbouwen van de baan worden in de komende maanden veranderingen doorgevoerd waardoor het opbouwen iets vlotter en makkelijker kan verlopen. Als dank voor zijn inspirerende adviezen wordt Marcel benoemd tot CME, Chief Mechanical Engineer, van de Electrische Spoorweg-Maatschappij van het Eiland Waan. Hij maakte ook de drie onderstaande foto's.

De A3 is nog getooid met zijn grote schaarbeugel, NZH-smalspoortype. De wagen doet in de verte denken aan een Métallurgique, al had die geen open balkons. Verder geldt er op de wegen van Waan nog rechts verkeer. Dat wordt later in overeenstemming gebracht met de verkeersregels van het Isle of Man.

De A251, nog zonder nummer op het zijpaneel, koppelt de open bijwagen aan voor een ritje naar het noorden. Het aanhangrijtuig was niet geliefd bij het personeel wegens de grote ontspoorgevoeligheid.

"Wedstrijdje",  heet deze foto. De dubbeldekkerbus is van karton, en gebaseerd op een internet-tekening van een Londense Routemaster, de archetypische dubbeldekker. De bus heeft de kleuren van Douglas Corporation, het gemeentebedrijf van de hoofdstad van het eiland Man.

woensdag 30 juni 2004

Aandrijving voor tramloc

30 juni 2004 - Bij Steam Era Models in Australië zijn twee Black Beetle-draaistellen besteld die zijn bestemd voor de te bouwen tramloc 23 (MER, 1901-1926). Ze arriveren binnen een week en blijven dan voorlopig op de plank liggen. Zie verder in najaar 2005!

maandag 28 juni 2004

L'île de Waan à Nancy

Juni 2004 - De baan is te zien op de internationale 0-tentoonstelling in Nancy. Veel leuke reacties: iemand die geboren is op het IoM zegt 'It looks very Manx!'
In deze periode - De tafereelhoogte wordt vergroot van 1 meter tot 1m30. Voor kijkende kinderen wordt één van de materieelkisten voorzien van een deksel, zodat ze erop kunnen staan. Zo krijgt iedereen een beeld van 'net onder ooghoogte'.
De vierasser A3, nog met de grote Budapester-beugel. En de A251 is ingetuigdals lijn 38.


Foto ©Jack Trèves (merci!)


dinsdag 28 augustus 2001

Rijtuig gebouwd, baanwerk gedaan

Augustus 2001 Gnomy-rijtuig op twee draaistellen gebouwd. Nu nog schilderen. Bobbel uit helling verwijderd die werkte als ongewenste ontkoppelaar.

zaterdag 24 februari 2001

Bachmann-tweeassers gearriveerd

Februari 2001 Aanschaf van Bachmann Streetcars. Zijn 0e, moeten dus nog omgespoord worden.

En na het omsporen, wat neerkomt op het vervangen van de twee assen door twee langere, rijdt de A4, zoals zijn nummer zou worden, trouw zijn rondjes, en haalt daarbij makkelijk de bus in. Die lijkt maar niet vooruit te komen...

donderdag 23 november 2000

Drie Gnomy's, één salonrijtuig

November 2000 Aanschaf en verzaging van drie Gnomy-rijtuigjes, voor de bouw van een gesloten vierassig aanhangrijtuig(je). Twee Brill-27c-draaistellen zijn in aanbouw.


De 'snijbrander' heeft zijn werk gedaan. Achteraan is één van de Brill 27c-trucks te zien.

De drie Gnomy's zijn verenigd tot een salonrijtuig. Om het in hoogte beter te laten passen bij de (toen) voorhanden zijnde trams, is het rijtuig ook (van onderen) wat hoger gemaakt. Dat werd een jaar of tien later weer ongedaan gemaakt.

In het Waanse kleurenschema, ontleend aan de Manx Electric Railway, is het rijtuig nu onderweg.

 
 Na de komst van steeds meer motorrijtuigen naar Manx voorbeeld ging de hoogte van het rijtuig uit de toon vallen. Omstreeks 2007 werd het lager gemaakt, en sindsdien ziet het rijtuig er zo uit:
 

Waan B63