donderdag 12 november 2009

Infrastructuur

november 2009 - Tijd voor enkele infrastructurele werken. De achtergrondplaten zijn vervangen door exemplaren die 10 centimeter hoger zijn. De platen aan de linker- en rechterzijkant dienen als koppelstukken t.b.v. het transport, waarbij twee baandelen met de 'mooie kant' naar elkaar worden opgeborgen. Nu die platen iets hoger zijn, is de kans op beschadigingen door in elkaar hakende bomen en bovenleidingen kleiner. Ook is de kans kleiner dat kijkers de bovenrand van de achtergrond zien (zoals op de foto hiernaast).

Verder is de bovenleiding in de boog van spoor 12 vervangen. Die dateerde nog uit de beginperiode toen er nog enkele zeer brede stroomafnemers in gebruik waren. Ook was de rijdraad op sommige punten in de boog rechtstreeks bevestigd aan de uithouders, dus zonder rijdraadklem ertussen. Daardoor bestaat het risico dat het sleepstuk blijft hangen achter de uithouder. Door een rijdraadklem is de afstand daartussen wat groter. De oude rijdraad bestond uit verzilverd koperdraad van 0,5 mm, de nieuwe uit fosforbrons van 0,25 mm.

De oorzaak van de ontsporingen van vierassig motorrijtuig bij het inrijden van spoor 6 vanuit het schaduwstation is nog niet gevonden. Het onderzoek gaat voort.

En nog meer materieelnieuws: in oktober kreeg kolentram H7 een nieuw motordraaistel. Het oude was gemaakt op basis van een Lima-draaistel en was zo hoog dat het door de bodem van de kolenbak heen stak. Daarbovenop stond daarom een 'gereedschapskist' die er eigenlijk niet hoorde. Het nieuwe draaistel, gebouwd uit messing, met kosmetische zijkanten van kunststof, heeft een cylindervormige motor in de lengterichting en een wormoverbrenging. De hele aandrijving blijft nu onder de wagenbodem, waardoor de gereedschapskist plaats kon maken voor een bergje kolen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten