zaterdag 17 september 2005

De Fischer-sleepbeugel

17 september 2005 - De Open Crossbench 14, in aanbouw, heeft een Fischer bow collector (sleepbeugel) gekregen. Na wat justeren werkt hij - althans op recht spoor. Bogen en bovenleiding geven altijd nog verrassingen.

Aanvulling op dit bericht, 1 oktober 2012:
De Fischer-sleepbeugel hoeft niet zijwaarts in een halve cirkel te worden omgezwaaid als de tram van rijrichting wisselt. De beugel is zo kort dat hij "bovenlangs" kan omklappen wanneer de tram de andere kant uit rijdt. Dan moet de beugel natuurlijk niet precies onder een starre bovenleidingsbevestiging staan.

Een dergelijk systeem werd gebruikt door de Gemeentetram Groningen.

Het verenstelsel onderaan het scharnierpunt van de beugel zorgt dat de beugel in principe rechtop wil staan. Dat kan niet, en dus neemt de beugel een schuine stand aan, naar achter slepend ten opzichte van de rijrichting.

Het sleepstuk van de Fischer-beugel evolueerde ten opzichte van de tekening hierboven, die afkomstig is uit een leerzaam artikel van Hawthorne Tram Depot, Melbourne. De A14 van het eiland Waan ziet er aan de bovenkant uit als de modernere Fischer-beugels zoals ze onder andere werden gebruikt in Glasgow (de tram rijdt op het linkerspoor van ons vandaan):

Glasgow "Cunarder" motorrijtuig , bouwjaar 1950. Auchenshuggle, Glasgow.
Foto: David Mitchell, juli 1961 SCT'61 

En tenslotte het korte beugeltje van de Groningers:



Beugelzwaaien: lange sleepbeugels moeten zijwaarts worden gedraaid bij het omkeren van de rijrichting. Deaze handeling heet beugelzwaaien. De HTM 2 (GTr 72) had na de restauratie een zeer lange sleepbeugel. Het is deze zwaaibeweging die niet nodig is bij Fischer- of zwikbeugels.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten